Under hösten skickade socialförvaltningen ut en blankett till de personer som har kommunen som utförare av hemtjänst. Meningen var att de på den skulle ge synpunkter på vad som är bra och dåligt med hemtjänsten och helst också komma med förändringsförslag.
Värdefullt bidrag
- Synpunkterna är ett värdefullt bidrag i vårt arbete i att förbättra hemtjänsten, säger Catharina Liljeholm, socialchef.
Det blev beröm för bemötandet och dessutom lyftes den rutinerade personalen fram. Positivt var också, enligt svaren, personalens lyhördhet och att det fanns bra tålamod i kontakten med dementa människor.
Fasta tider behövs
Men å andra sidan var det kritik för den stora personalomsättningen och att vikarier saknar utbildning. Det framkom även att det ibland var för kort tid mellan insatser och tvärtom. Något som inte passar diabetiker eftersom de behöver fasta tider.
- Jag tror vi måste bli snabbare på att fånga upp och lösa problemen bland våra kunder. Kvalitet är ju den enda konkurrensfaktorn nu när vi har valfrihet enligt Lov (Lag om valfrihetssystem) inom hemtjänsten, säger Catharina Liljeholm.