Genom åren har det lagts fram många förslag, ett av önskemålen har varit en gång- och cykelväg, men det har blivit kalla handen.
Nyligen har Trafikverket breddat vägen med en knapp meter, men den har inte blivit som det var meningen. Vägrenen är 30 centimeter smalare än utlovat. Och för att få bilisterna att dämpa farten har det satts dit sex refuger efter sträckan som är drygt tre kilometer.
- Det är den värsta säkerhetsrisken, stolparna har inga reflexer och är svåra att upptäcka. Vid den första svåra höstdimman kom också en olycka med en överkörd refug, berättar Roger Boman, centerpolitiker och bybo.
Ner i diket
Det faktum att vägrenen är smal gör det också svårt för gående när de ska passera en refug. Enligt Roger Boman går det inte att mötas om en lastbil passerar samtidigt med en fotgängare eller cyklist.
- Jag har pratat med dem som kör virkesbilar och de säger att för att de ska komma igenom passagen måste de gå ut på vägkanten 70 meter före och 70 meter efter, det innebär att då tvingas fotgängare och cyklister ner i diket.
Föräldrarna i byn har förbjudit sina barn att cykla efter vägen och promenader och löpturer har minskat.
- Vägen är helt enkelt inte tillgänglig för oskyddade trafikanter och det är inte hållbart.
Nu vädjar byns fritidsförening till kommunledningen om att de ska prata med Trafikverket och få till en snabb förändring.
- Refugerna måste tas bort, slår Roger Boman fast.