Rätt ord ger framgång

Stina Honkamaa förmedlade kraften med sökmotorer när hon under gårdagens näringslivsdag pratade till företagare i Boden.  - Sökordsmarknadsföring ökar enormt mycket i Sverige, säger hon.

CHEF. Stina Honkamaa är sedan fyra månader chef för Google i Sverige. På torsdagen var hon i hemstaden Boden.

CHEF. Stina Honkamaa är sedan fyra månader chef för Google i Sverige. På torsdagen var hon i hemstaden Boden.

Foto: Roger Larsson

BODEN2008-05-23 06:00
För några år sedan kämpade hon i skidspåren och i skogarna med karta och kompass. Stina Honkamaa, 35, som kommer från Boden, men numera bor i Stockholm var en framgångsrik idrottstjej. Nu är hon en mycket framstående affärskvinna och är sedan fyra månader chef för Google i Sverige.I dag använder hon en annan kompass, den som hittar rätt väg på internet. Något hon också berättade för förtagare och andra intresserade bodensare på torsdagen.Rätt ord
Hon höll sig framförallt till sökordsmarknadsföring. Att kunna använda rätt ord för att kunna få ut sin produkt. Hon visade bland annat hur en dagstidning i Norge arbetar. Den visste att ordet skattelistor användes flitigt som sökord. Av den anledningen köpte de en sponsrad länk som kom upp så fort ordet användes. Och en klick på den skickade användaren direkt till förstasidan på tidningen där det också erbjöds en slags skatteservice.- Det är också viktigt hur man utformar sin länk.Den som köper en så kallad sponsrad länk med ett sökord eller en fras betalar, enligt Stina Honkamaa, bara när någon klickar på länken.Nyfiken sökning
Hon gav också exempel på att använda rätt ord när något företag skickar ut ett pressmeddelande. Hon menade att här Boden skulle ordet galleria vara utmärkt att ha med på något sätt eftersom säkerligen många just nu söker på det ordet av nyfikenhet på nybyggnationen.Stina Honkamaa berättade även att researrangörer ligger långt fram när det gäller att marknadsföra sig på internet och genom sökord. I snitt använder personer tolv sökord och går in på 22 resesajter under 29 dagar innan resan köps.- Man börjar först brett och sedan blir det en specifik sökning.Researrangörer
Den vakna researrangören som haft ett smart sökord syns då också hela tiden på alla sidor. Och enligt Stina Honkamaa är det ofta av det bolaget som resan köps.För skojs skull har hon också tittat på ordet Systembolaget. Det visade sig att under storhelgerna var det ett mycket väl använt sökord.- Mest användes det i norr, men inte här utan i Jämtland.I samband med hennes presentation av Googles tjänster delade hon också ut ett pris till ett ungdomsföretag (UF). Det var Boden Event som fick 5000 kronor av Rotary för arbetet med att marknadsföra Boden.- Vi har framförallt riktat oss mot barn och ungdom, säger Sofia Järverud, en av ägarna.Motiveringen: "För framstående entreprenörskap och innovativt arbete som passar väl in i Bodens satsningar på framtiden"
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om