Rätt känsla skapar framgång

Magkänsla. Rocka fett. Skapa cred.
Det är entreprenören och visionären Putte Svenssons recept för framgång.
? Om visionerna saknas dör företagen, säger han.

BODEN2005-12-05 06:30
Magkänsla är samma sak som omvärldsanalys, rocka fett är marknadsföring och skapa cred är trovärdighet för entreprenören och företagsledaren Putte Svensson. På fredagen är han en av talarna vid en inspirationsdag för arbetslösa ungdomar samt år tre på Björknässkolan.<br>Putte Svensson är mannen bakom Hultsfredsfestivalen. Klädd i trasiga byxor och med mössan på sig, med en stil som en ståuppkomiker, berättar han historien om hur Hultsfredsfestivalen kom till.<br>Startade rockförening<br>Det var 1981 som den då 15-åriga Putte Svensson tillsammans med några kompisar startade rockföreningen som var fröet till den stora rockfestivalen. Från början arrangerade grabbgänget fester och spelningar.<br>&nbsp;? Bokföringen hade vi i en kasse, säger Putte Svensson och tillägger:<br>&nbsp;? Men vi var noga med att lägga ner dem i rätt ordning.<br>Talar ungdomligt<br>Han talar till ungdomarna på ungdomars vis bland annat om entreprenörsanda (det gäller att få idén och tänka att nu jävlar så kör vi), om hur han och kompisarna sökte kunskap (vi gick först till lärarna), hur han fick kvällstidningarna att skriva om Hultsfredsfestivalen och därigenom ge arrangemanget marknadsföring och om att skaffa sig kompetens.<br>Putte Svensson berättar också att han inför OS i Lillehammer blev uppringd av arrangörerna och inkallad som konsult.<br>&nbsp;? Är det nåt ni borde bli så är det konsulter. Det är bara att prata skit och tjäna pengar, säger han till ungdomarnas förtjusning.<br>Svensson gör liknelsen med att skaffa sig ett jobb som att ta en plats i startelvan i ett fotbollslag. Han poängterar att det är viktigt att satsa på det man är bra på.<br>Bra på prat<br>&nbsp;? Själv kan jag inte skriva, men jag kan prata och är bra på huvudräkning. I företaget är vi 70 anställda som kan olika saker. När jag anställer folk tittar jag inte bara på betyg utan personliga egenskaper. Jag ber dem att ta med en CD med sin favoritmusik, säger han och fortsätter:<br>&nbsp;? Det viktigaste är att veta hur man skaffar sig kunskapen när man behöver den. Det är kompetens. Lös problemen och se möjligheterna.<br>Under föreläsningens gång byter han under jubel om till kostym när han ska illustrera vilken stil som går bäst hem hos bankerna.<br>Bytt skepnad<br>&nbsp;? Man måste tala till bönder på bönders vis och till de lärde på latin, menar Putte Svensson.<br>Precis såsom klädbytet har hans egen skepnad förvandlats från tonåring till företagare. Putte Svensson är i dag VD för Rock city Hultsfred som omsätter 100 miljoner kronor. Inom musikens värld utbildar och forskar företaget förutom att arrangera konserter och festivaler. Till hösten startas också ett musikgymnasium, vilket Svensson säger är för honom en dröm.<br>&nbsp;? Kom ihåg att det är viktigare med image och känsla än teknisk prestanda för att nå ut. Jag visste som 15-åring vad folk ville ha. Sedan var det bara att gå ut och göra det, säger han.<br>pia.backstrom@kuriren.com<br>0921/530 90
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om