Enligt idrottsläraren har Stureskolan haft tre femtiominuterspass i veckan under flera års tid.
– Det nya projektet innebär att sjuorna får två femtiominuterspass plus tre 30 minuterspass.
Ett pulspass innebär att eleverna ska ägna sig åt någon form av fysisk aktivitet med målet att nå 65-80 procent av sin maxpuls.
Under tisdagen körde 60 elever i sjunde klass bollträning, cross training och löpning. Med på pulspassen var idrottslärarna Lasse Johansson, Camilla Sundqvist och Erik Holmgren.
Forskning visar att hjärnan blir extra syresatt och att eleverna därför får lättare att ta till sig kunskap i de teoretiska ämnena genom de extra pulspassen.
– Vi hoppas att vi kan fortsätta med det här nästa år också. Då ska nya sjuorna in på pulspassen och åttorna fortsätta. Det beror väl på hur vi kan få ihop personalbemanningen, säger Holmgren.
På Stureskolan har man valt ut den aktuella pulszonen för att andra skolor kört så.
– I den zonen tar man inte ut sig jättehårt, säger Erik Holmgren.
– Den pulszonen är optimalt för just konditionsträning innan man drar på sig för mycket mjölksyra, säger Camilla Sundqvist.
Under pulspassen bär eleverna som också fått ett nummer sitt eget pulsband så lärarna kan hålla koll på deras puls direkt på en surfplatta.
– Om en elev har för hög eller låg puls kan vi snabbt ropa om de ska öka tempot eller ta det mer lugnt, säger Lasse Johansson, som sköter bollgruppen.
Passen är obligatoriska och schemalagda men betygssätts inte.
– Passen är endast till för att de ska röra sig. De elever som ibland inte tycker om idrotten tycker om det här. Det ser pulspassen som en lek och inte som ett kunskapskrav.
– Vi har elever som idrottar på fritiden. De som inte gör det kanske får upp ögonen för motion i framtiden genom projektet, säger Erik Holmgren.
Eleverna tycker också att pulsträningen är roligt.
– Jag gillar det. På fritiden kör jag även innebandy, säger Elias Wallin.
Hugo Selström och Tobias Berglönn-Persson tycker det bästa är att de får vara ute oftare.
– Jag blir också mer fokuserad på skolarbetet efter passen, säger Tobias Berglönn- Persson.
Även tjejerna Johanna Önnbro, Linn Rutberg och Engla Rutström uppskattar extra passen.
– Det är skönt med frisk luft och vi blir piggare och är inte lika trötta på lektionerna.