Problemet är högprioriterat hos kommunen

Problemen vid Brönjaskolan är högprioriterade på utbildningsförvaltningen och IT-kontoret.

Svårjobbat. Andreas Lindström och Ludwig Sandberg brukar använda egen surfpott för att få fart på nedladdningen.

Svårjobbat. Andreas Lindström och Ludwig Sandberg brukar använda egen surfpott för att få fart på nedladdningen.

Foto: Stellan Mäki

Boden2016-02-13 08:00

Elever vid Brönjaskolan brukar använda sina privata mobiltelefoner för att internetdela egen surfpott och få bättre fart på nedladdningar från nätet. Andreas Lindström är en av dem.

– Om man ska kunna jobba normalt så måste man göra det, säger han.

Eleverna beskriver uppkopplingen som ständigt seg eller helt död.

– Det är aldrig riktigt bra. Jag tror vi har haft två lektioner sedan hösten som det fungerat normalt, säger Ludwig Sandberg.

Stefan Svanberg, chef IT och studieadministrativa avdelningen på Bodens kommun, säger att problemen vid Brönjaskolan är högprioriterade.

– Det här är en fråga vi jobbar med det dagligdags. Just nu är det IT-kontoret som har en massa insatser på gång där för att lösa problematiken.

Svanberg beskriver problemet som komplex.

– Vi gjorde en insats där under hösten som innebar att det blev betydligt ­mycket bättre. Vi har inte löst alla problemen ännu, men vi jobbar på det.

Han menar att problemet är en hjärtefråga för honom personligen.

– Det är jätteviktigt att vi får en lösning på det här eftersom lärare och elever ska kunna jobba med digitalt innehåll i undervisningen.

Går det att säga när problemet är åtgärdat?

– Nej, jag kan inte säga att det kommer att vara fixat i morgon eller nästa vecka, det här är en fråga det jobbas med successivt. Det är inte bara jag som är inblandad utan också IT-kontoret och vår leverantör Atea som sköter service och support.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om