Problem om bärkontrakt inte fullföljs

Den som bryter kontraktet med bemanningsföretaget missar chansen till garanti, enligt bäruppköparen Leif Ögren.

PASS. Lennart Erkki och Bengt-Erik Åhl, ombud för bäruppköpare Leif Ögren, Roknäs, slog i från sig anklagelserna om att ta bäruppköparnas pass i beslag. "Alla som vill ha tillbaka sina pass får det".

PASS. Lennart Erkki och Bengt-Erik Åhl, ombud för bäruppköpare Leif Ögren, Roknäs, slog i från sig anklagelserna om att ta bäruppköparnas pass i beslag. "Alla som vill ha tillbaka sina pass får det".

Foto: Linda Kask

Boden2009-09-22 06:00
Enligt bärombuden finns möjlighet att boka om biljetter med Thai Air. Men tidigast 22 oktober.-  Visst får de åka. Kvinnan här (Somphit Rotbonthung, Kurirens anm.) har lovat ordna nya biljetter på tre dagar, säger bärombudet Lennart Erkki ironiskt. Andra problemet är kontraktet. Plockarna ska enligt avtalet med bemanningsföretaget i Thailand plocka till 27 september. -  Om de bryter detta får de problem. Men det förstår inte kvinnan. De här människorna uppviglar bärplockarna.Fullfölj
Leif Ögren betonar vikten av att plockarna stannar kvar och fullföljer sina avtal.-  Därigenom har plockarna laglig möjlighet att få ut den garanti som bemanningsföretagen i Thailand lämnat, i det fall plockarna inte nått upp till en viss nivå.Det finns fortfarande bär, argumenterar ombuden. Nio pallar levererades på söndagen. Och enligt ombuden var nästan alla plockare i Boden aktiva på måndagen.-  Jag är så less, trött och arg, suckar Leif Ögren. Vi gör allt för att hjälpa de bärplockare som finns kvar, men blir hela tiden angripna av dessa thailändska madamer som vill stjälpa oss.Enligt bangkokpost.com krävde en grupp bärplockare som kom hem tomhänta och skuldsatta - oklart var i Sverige dessa arbetat - att få investerade pengar tillbaka. Bemanningsföretagen menade dock att de inte lurat plockarna till Sverige. Plockarna var medvetna om att de skulle få stå för logi, mat och transporter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om