LKAB:s tanke är att malmvagnarna ska ta tio procent mer malm än de 100 ton som nu bärs fram. Anledningen till förseningen är att två stora viadukter i området kring Luleå-Boden möjligen inte riktigt håller måttet för tyngre tåg än de som körs normalt. LKAB står klara och inväntar besked från Trafikverket som ansvarar för bana och broar.
Ett tungt tåg per dygn ska köras under ett år på södra omloppet Malmberget-Luleå. Ursprungliga planen var att starta i höstas, men frågetecken för viadukten över väg 356 vid Manhem, det så kallade malmspåret, och viadukten över E 4 nära Luleå har fösenat projektet.
– Vi vill säkra upp broarna genom att göra nya beräkningar, säger Håkan Äijä, chef för Trafikverkets Underhållsområde Nord. Inom kort ska vi få resultat av de nya beräkningarna. Om de inte pekar på några större problem ska vi väl komma igång.
Även några mindre broar, Svartbäcken och Avabäcken, var frågetecken, men kan åtgärdas relativt enkelt av Trafikverket.
LKAB hoppas.
– Vi tror jättemycket på det här. Om detta fungerar kan vi med rätt små medel öka lastvikterna med tio procent och för oss innebär det stora pengar, säger Anders Björnström, VD för LKAB Malmtrafik.