Problem med trygghetslarm i hela landet

På tisdagen i veckan var det problem med trygghetslarmen i hela landet. "Det är inte roligt när det händer något sådant här för det är jätteviktigt att det fungerar", säger Marie-Heléne Ståhl, Bodens kommun.

Marie-Heléne Ståhl, verksamhetschef för kommunens äldreomsorg, berättar att de på tisdagen hade problem med fördröjningar i systemet med trygghetslarm.

Marie-Heléne Ståhl, verksamhetschef för kommunens äldreomsorg, berättar att de på tisdagen hade problem med fördröjningar i systemet med trygghetslarm.

Foto: Lena Leffler

Boden2021-12-29 14:15

Marie-Heléne Ståhl är verksamhetschef för äldreomsorgen.

– Vi fick beskedet att det var problem med trygghetslarmet klockan tolv igår (läs tisdag reds. anm.). Vi får information från SOS Alarm om det är någonting med trygghetslarmet och det är jättebra.

Enligt Marie-Heléne Ståhl var det under tisdagen en fördröjning på mellan tre och sex minuter.

– Det kunde vi se i våra egna larmlistor. Vi har en viss rutin när vi jobbar och det händer något sådant här.

Normalt ska det bara ta några sekunder efter att brukaren tryckt på trygghetslarmet. Larmet går direkt till SOS Alarm, som tar reda på vad brukaren har bekymmer med. Därefter kontakter de hemtjänsten som rycker ut till brukaren.

Marie-Heléne Ståhl uppger att det normalt får en snabb återkoppling från SOS Alarm, men när hon inte hade hört något klockan 16 kallade hon ihop sin ledningsgrupp.

– Vi provlarmade själva för att se hur det fungerade. Vi testade både i tätorten och ute i byarna. Då fungerade det, det var lite längre svarstid, men en del larmade på en gång.

Mellan klockan 18 och 19 fick kommunen besked av SOS Alarm att felet var avhjälpt.

– Det är inte roligt när det händer något sådant här för det är jätteviktigt att det fungerar. Brukarna måste känna sig trygga att de får hjälp när de larmar.

Det var problem med trygghetslarmen på tisdagen i hela landet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!