Prisregn över leende disksvampar

Ett par lulebrabbar gjorde succé när UF-mässan arrangerades i Boden Arena. Deras glada disksvamp tog Boden med storm. ”Det här har gått över all förväntan”, säger William Caspersson och visar upp ett leende fullt som matcher företagets speciella disksvamp.

Till sist bjöds pristagarna vid årets UF-mässa på ett färgglatt konfettiregn.

Till sist bjöds pristagarna vid årets UF-mässa på ett färgglatt konfettiregn.

Foto: Joakim Nordlund/PRESSPRO.se

Boden2016-04-01 06:00

Under onsdagen flyttade gymnasieelever från hela Norrbotten in i Boden Arena där årets mässa för ungt företagande hölls. Fantasin och kreativiteten hade flödat och fungerade som vitamin för en trött och småförkyld reporter.

När Extra pratade med fem tjejer som valt att driva ett spännande eventföretag passade de också på att slå ett slag för två grabbar som sålde disksvampar.

- De har en jättefin monter och de kan verkligen prata för sin produkt, säger Linnea Enbom som är en femtedel i UF-företaget Företagsevent norr.

Och grabbarna med svamparna hade minst sagt fullt upp.

- Det kommer folk hela tiden, det är hur kul som helst, säger William Caspersson.

Det var inte vilka disksvampar som helst utan det var glada tvättsvampar.

- Vi tycker att diskandet behöver bli lite roligare och med den här svampen är man ett steg på väg, säger han och håller upp en liten stjärnformad tvättsvamp som är skuren som en smiley.

När Extra får några ord med ett par damer i 65-årsålder som precis lämnar montern levererar de ett omdöme som borde få de unga grabbarna stolta.

- Den funkar, jag har provat, säger en av damerna.

Den andra tittar i påsen där ett par svampar ligger och hon konstaterar:

- Jag köpte ju nya trasor och svinto i går men det var kanske helt i onödan, säger hon och skrattar.

När Extra sedan återvände till montern ett par timmar senare kunde William Caspersson och Martin Gothefors pusta ut.

- Vi har sålt varenda svamp. Det här har gått över all förväntan och det är kul att se hur många som besöker montern och som gillar produkten och demovisningen som vi gör, säger William Caspersson.

Till våren går de, och kompanjonerna Pontus Karlsson och Josef Segerlund, ut det tredje och sista året på gymnasiet och då tänker grabbarna bakom Happy sponges ta ett sabbatsår från fortsatta studier. Istället ska de arbeta och spara pengar och plöja ned allt de tjänar i sin affärsidé.

- Målet är att bli en liten grossistverksamhet som riktar sig till affärer. Sen vill vi komma till Nolia med ungefär samma monter och fortsätta att sälja där med samma glada energi, berättar William Caspersson.

Sedan fortsätter han:

- Vi vill sälja på och ta det så långt det går. Kanske kommer vi också ut ur Sverige, det vet vi inte, säger han.

Men de var långt ifrån ensamma om att han spännande företagsidéer. Bodentrion Hanna Hedberg, Linnea Engström och Miranda Hiltula fanns där med UF-företaget Good and green vars företagidé är sprungen ur den reaktion som väcktes hos tjejerna när de insåg att mycket fin frukt bara slängdes bort på affärerna.

- Det kunde vara små skönhetsfel och det är egentligen enda anledningen varför den inte går att sälja, säger Linnea Engström.

De kontaktade bland andra Coop forum i Boden och istället för att kasta frukt med skönhetsfel fick tjejerna ta hand om den. Nu torkar de och framstället olika slags nyttiga chips och snacks.

- Vår vision är att uppmuntra till en mer miljövänlig och hälsosam livsstil, säger Linnea Engström samtidigt som hennes två kompanjoner nickar instämmande.

Hela mässan i Boden Arena slutade med prisutdelning och konfettiregn.

Och svampkillarna gick inte lottllösa – det blev hela tre priser till Happy sponges.

- Vilken mässa det har varit. Det här ger energi inför framtiden, säger William Caspersson och Martin Gothefors ler och nickar instämmande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om