Politiker i snål rallyduell

Eco-rally i Boden.
En hård kamp som förre rallyesset Olle Lindström (m) förlorade.
Å andra sidan gällde det att köra så snålt som möjligt.
Vann gjorde allianskollegan Roger Bohman (c).

BODEN2007-05-14 06:00
Luleås kommunalråd Karl Petersen (s) fick förhinder. Han hade annars tänkt tävla i eco-rallyt mot Bodens kommunalråd Olle Lindström. I stället fick ordförande i tekniska utskottet, Roger Bohman, hoppa in i tävlingen.
Ekonomisk körning, eller eco-driving som det också kallas, har blivit allt mer betydelsefullt i takt med de stigande bränslepriserna. I samband med den två dagar långa invigningen av världens nordligaste tankstation för biogas så arrangerades en tävling i eco-driving. Det gällde för deltagarna att köra så snålt som möjligt.
Förutom att spara pengar med mindre bränsleförbrukning så sparar man även på miljön.

Olle först ut
Olle Lindström var först att ge sig ut på en cirka sju minuter lång sträcka. Första varvet körde han som vanligt. På andra varvet var det ekonomisk körning som gällde. På den första rundan var bränsleförbrukningen 0,72 liter per mil. Med eco-drivning sänktes bränsleförbrukningen till 0,58 liter. Allianskollegan Roger Bohman var dock strået vassare och kom ner i 0,57 liter per mil.
- Nog gick det sakta, skrattade Olle Lindström med ett förflutet som rallystjärna i Norrland.
Roger Bohman har testat eco-drivning förut och vet vad som gäller för att sänka bränsleförbrukningen.
- Det handlar om att skapa ett nytt beteende när man kör, förklarar Roger Bohman.
Han är mycket nöjd med satsningen på biogas som Boden nu gör. I vinter kommer två lokalbussar som drivs med biogas att testas i Boden. Kommunens entreprenör när det gäller sophämtning kör också med biogas-fordon.
- Min övertygelse är att vi måste bli våra egna oljeschejker, eller som min slogan lyder: energi - det gör vi själva, säger Roger Bohman.
SÅ KÖR DU SPARSAMT:
Undvik hastiga inbromsningar och onödiga stopp
Planera körningen
Håll avståndet till bilen framför
Släpp gasen och rulla fram mot korsningar och trafikljus. Undvik att frikoppla.
Växla till högre växel så tidigt som möjligt efter start. Växla från tvåan till fyran. Växla upp innan motorn når 3.000 varv per minut.
Kör med jämnt gaspådrag
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om