Plastfågeln ser allt

Skogsfågeln tittar och registrerar hur naturen ser ut. Sedan berättas det till markägaren som med den informationen kan planera för ett effektivare skogsbruk.

SKOGSVÄGAR. Landningen sker oftast på skogsvägar. Vilket inte skadar detta oömma plan. Foto: Håkan Zerpe

SKOGSVÄGAR. Landningen sker oftast på skogsvägar. Vilket inte skadar detta oömma plan. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Boden2012-06-13 06:00

Allt som flyger i skogen är inte något naturen skapat. Fast ibland kan även djur bli lurade av den batteridrivna farkosten av plast som glider runt likt en rovfågel.

-  Vid ett projekt om kungsörnar for fåglarna upp direkt och började jaga den. Fast det var bra, då kunde vi se var örnarna höll till, berättar Lars Björk, GIS-specialist vid Skogsstyrelsen i Norrbotten.

När Norrbottens-Kuriren träffar honom är han på väg att landa sitt flygplan som varit på ett av sina många fotouppdrag. Det är en markägare i Gransjö i Bodens kommun som vill ha hjälp med översyn och planläggning av skogsbeståndet. 14 flygningar har gjorts över det aktuella området och det kan bli någon till innan Lars Björk är nöjd. Ett lyft följer ett visst mönster beroende på vad som är programmerat in i planet. Meningen är att varje del av markytan ska läsas av. En tur varar 30-40 minuter och hela tiden kan Lars Björk följa vad som händer från sin dator.

Sedan ska bilderna, cirka 400, läggas ihop till en digital skogskarta där det i princip går att få fram varje träd. Det görs även en fysisk fältinventering som läggs in materialet. Ägaren kan på det sättet sitta vid datorn och planera kommande skogsarbeten hemma på kammaren. Det kan till exempel gälla avverkning eller gallring.

-  Det här ska kunna bli ett bra underlag för en grön skogsvårdsplan och bättre förutsättningar i övrigt, berättar Lars Björk.

För tio år sedan ingick en föregångare till det här flygplanet i ett EU-projekt. En del var att fotografera skogsmarker och det var då Lars Björk tände till. Han var själv en hängiven modellflygare och såg då alla fördelarna med att utveckla idén. Sedan två år tillbaka kan han syssla med något han tycker om och dessutom på ett enkelt sätt förmedla bilder från luften som är till stor nytta.

-  Det går även att använda vanliga flygplan, så var det tidigare. Men det är dyrare och dessutom kan man på det här sättet snabbt få dagsfärsk information.

Volymberäkningar
Hans flesta uppdrag är i norra Sverige, men arbetsområdet är hela landet. Förutom att hjälpa markägare kan det också vara volymberäkningar av hur mycket flis som finns upplagt på ett värmeverk eller inventera malmlager.

-  Det går att få fram exakt hur mycket med den här metoden. Planet används också för skadeinventering. I första hand för att följa granbarkborrarnas utveckling.

När Lars Björk startar sitt plan kastar han det upp det i luften. Samtidigt har han några fingrar på kontrollen och med vana rörelser får han planet att elegant ta sig upp i de blå. Som gammal modellflygare kan han bara erkänna att han tycker om sitt jobb.

-  Det här är roligt, säger han med ett leende.

UAS-plan (obemannat flygplan)

Material: Kartongplast

Batterikapacitet: 40 minuters flygning

Motor: El

Hastighet: 40-70 kilometer i timmen

Vikt: 1,1 kilo

Bevakningshöjd: 150-200 meter

Kamera: Kompaktkamera med tio miljoner pixlar

Fotomängd: 400 bilder per flygtur

Bevakningsområde per flygning: 30-60 hektar

Exempel på när planet används: Skogsbruksplanläggning, skadeinventering, planering av vägar, volymberäkningar av högar med flis, torv och deponier.

GIS: geografiskt informationssystem

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om