Personbilarna största bovarna

Transportsektorn i Sverige har ökat utsläppen av växthusgasen koldioxid med 18 procent från 1990.
? En stor orsak är landets törstiga personbilsflotta, säger Kjell Andersson vid Naturvårdsverket. Ökningen hotar riksdagens mål att minska alla utsläpp av växthusgaser.

BODEN2005-12-17 06:30
I en ny statistik från SCB med alla landets kommuner jämförs utsläppen av växthusgasen koldioxid året 1990 med år 2003.<BR>Anmärkningsvärt är att transportsektorn i genomsnitt ökat sina utsläpp med 18 procent, tvärt emot målen att Sverige ska minska alla utsläpp av koldioxid med fyra procent från 1990 till 2010 och transportsektorn ska inte ha någon ökning av utsläpp under samma tidsrymd.<BR><BR><STRONG>Törstig bilflotta</STRONG><BR>Det är främst lastbilstrafiken som ökar sina utsläpp genom allt fler vägtransporter. Men personbilstrafiken svarar för hela 70 procent av utsläppen och utgör därmed den största boven.<BR>&nbsp;? En stor orsak är att vi har en mycket törstig bilflotta här i landet, men det finns flera enkla åtgärder som minskar bränsleförbrukning och utsläpp, säger Kjell Andersson, chef för naturvårdsverkets transport- och energienhet.<BR><BR><STRONG>Bränsleslukande bilpark</STRONG><BR>Sverige har faktiskt den mest bränsleslukande bilparken i hela Europa. En anledning är att Sverige har en gammal bilpark, men faktum är också att koldioxidutsläppen per ny såld bil ligger mer än 20 procent över genomsnittet i EU.<BR>&nbsp;? Det är viktigt att andelen bränslesnåla bilar ökar i nybilsförsäljningen, samtidigt som försäljningen av mer bränsle-törstiga minskar, menar Kjell Andersson.<BR>Samtidigt pekar Andersson på att geomsnittsbilisten kan spara stora pengar och minska koldioxidutsläppen med enkla medel.<BR>&nbsp;? Håller man fartbegränsningarna, kör med rätt däcktryck och kör på ett sparsamt sätt kan man minska sin bränsleförbrukning med tio procent, förklarar Kjell Andersson.<BR><BR><STRONG>Vållar huvudvärk</STRONG><BR>Det innebär att genomsnittsbilisten skulle spara dryga tusenlappen per år. För alla landets bilister handlar det i bästa fall om årliga besparingar på hela fem till sex miljarder kronor. Samtidigt minskar då koldioxidutsläppen med nära 1,3 miljoner ton, enligt en undersökning från Vägverket.<BR>Den tunga lastbilstrafiken svarar också för en kraftig ökning av utsläpp av koldioxid och det är en huvudvärk för Naturvårdsverket som ständigt grubblar på hur utsläppen ska minskas.<BR>&nbsp;? Det är önskvärt att åkerier ska nyttja sina lastbilar bättre logistiskt. Vi misstänker att många bilar går tomma många gånger. Sedan borde man nyttja totala transportmedel bättre med ökat samarbete mellan vägtransporter, järnväg och båtar, säger Kjell Andersson.
LÄS MER
<STRONG>Kraftigt ökade utsläpp i Överkalix, </STRONG>Norrbottens-Kuriren 17 december
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om