Ifjol var det cirka 35 vakanser vid I 19, för att motverka detta tog regementet annonsering till hjälp. På det sättet försökte de få tillbaka officerare som slutat. Resultatet blev en handfull.
- Vi har nu ett 30-tal vakanser, berättar Jan Mörtberg, regementschef vid I 19.
Han ser inte vakanserna som ett stort problem, men han anser att det borde vara fler officerare vid regementet. En anledning är verksamhetssäkerheten.
- Vi tummar aldrig på säkerheten, men ibland måste det göras särskilda åtgärder eftersom vi är för lite personal.
Stickprov
Det här slås också fast av Försvarsmaktens säkerhetsinspektion, som granskat två förband i länet: F 21 och I 19. Delar av den här inspektionen presenteras i senaste numret av Officerstidningen. Den har gjorts enligt modellen stickprov på ett jägarkompani vid I 19 och ett flygunderhållskompani vid F 21.
Resultatet är nedslående. Vid jägarkompaniet är cirka 20 procent av tjänsterna vakanta. Kompaniets personal är väldigt efterfrågad internationellt, vilket innebär att många som är kvar hemma jobbar i befattningar som de saknar formell behörighet för.
Personalbrist
Kompaniet på F 21 är tänkt att klara en flygtidsproduktion på 2.450 timmar. På grund av personalbristen är det minskat till 1.780 timmar, vilket dock är 370 timmar mer än vad bemanningen borde klara av med normal arbetsinsats.
- Det är bara att konstatera att det är för få officerare, säger Jan Mörtberg.
Under årets två första månader har 62 officerare slutat vid Försvarsmakten på egen begäran. Under hela 2007 var det 243, något som är 60 procent fler än vad försvaret hade räknat med.