Patrulltjänst med fokus på vaksamhet

Major Anders Landewall, I 19, tjänstgjorde i Afghanistan förra året. Hans soldater var med när en vägbomb briserade. - Närmast omöjligt att få ett helt skydd, säger han.

TAGEN. Major Anders Landewall, I 19, har egen erfarenhet av strider i Afghanistan. "Vi är bra utbildade", säger han.

TAGEN. Major Anders Landewall, I 19, har egen erfarenhet av strider i Afghanistan. "Vi är bra utbildade", säger han.

Foto: Linda Kask

Boden2010-10-19 06:00
Anders Landewall, 42, åkte till Afghanistan i maj 2009 och återvände strax före jul. Han tjänstgjorde inom FS 17-styrkan i Mazar-e-Sharif, i samma område som den stupade svenska soldaten. Han deltog frivilligt. Motivet att åka till det sargade landet var att han deltog i förra Nordic Battle Group med ett kompani. Många därifrån skulle arbeta i FS 17.-  Jag kände ansvar. Om soldaterna åkte borde också jag göra det.Anders Landewall var vid skyttekompaniet. Uppgifterna var patrulltjänst tillsammans med afghanska säkerhetsstyrkor, polis- och militärförband.-  Att stötta dem så att de kunde verka i området.Många kontakter togs också med befolkningen.-  Min uppfattning är att 90 procent bara vill vara i fred, odla sina åkrar och sälja meloner på marknaden. Sedan finns en klick människor. Alla kallar dem talibaner, men mycket av det som händer har kriminell bakgrund. Personer som i sken av politisk eller religiös övertygelse vill skaffa sig fördelar och trakasserar befolkningen. Vägbomb
Flera händelser av allvarlig karaktär skedde under Anders Landewalls tid i Afghanistan. 11 november briserade en vägbomb. Hans soldater skadades och den lokala tolken dog. Vaksamhet var en ständigt närvarande känsla under uppdragen.-  När vi åkte ut från staden kändes att soldaterna i fordonet blev mer på tåspetsarna. Och visst, det var tärande. När jag kom hem till Boden var jag mentalt trött. Du sover med radion bredvid sängen. När det sprakar till kan en av dina enheter vara i strid, säger Anders LandewallFordon
Styrkan använde samma sorts fordon som nu, innefattande Pansarterrängbil 203 som sprängdes. -  Bra fordon. De är byggda för att klara viss åverkan. Men det blir oerhörda påkänningar vid en bomb och det är närmast omöjligt att få ett helt skydd. Mycket beror på laddningens storlek och var den hamnar under fordonet.Hur har vistelsen påverkat dig?-  Jag blir mer tagen när sådana här saker händer. Och då jag kom hem till familjen kändes tacksamhet, att vi har det som vi har det i Sverige.Sockerdricka
Anders Landewall var själv med och blev beskjuten.-  Det känns ungefär som en trafiksituation. Du gör mekaniskt vissa saker, stannar på nästa p-plats och har sockerdricka i benen. När jag fann mig själv i eldställning i ett dike hade jag inte riktigt klart för mig hur jag kom ur fordonet och i eldställning. Oh, ja, vi är bra utbildade.Han kan tänka sig åka tillbaka.-  Jag har ju nyligen tvingats besluta om det och svara ja eller nej till utlandstjänst.
Säker teknik saknas i dag för att kunna avslöja improviserade bilbomber. Dessa bedöms som största hotet mot de Isafstyrkor som finns i Afghanistan. Enligt Ny Teknik, som pratat med Henric Östmark, chef för området Vapen och skydd vid FOI, finns två sätt att utlösa en bomb: Fjärrutlösning eller rörelsesensor som utlöser vid tryck.Forskning om motmedel pågår, i USA men även i Sverige. Totalförsvarets forskningsinstitut FOI har tagit patent på en laser som ska kunna identifiera små mängder sprängämnespartiklar runt vägen. Sex miljoner kronor satsas på en fältversion som monteras på fordon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om