Flera gånger under fotbollsmatcher på Bodenarenan har huvudet vridits uppåt när det surrat i luften som av en svärm av jättehumlor. Där har de kommit, fem-tio paramotorfantaster har i sina små flygmaskiner svept över arenan. Vid sådana tillfällen och när solen lyst och det varit värme i luften har tanken kommit om att vara däruppe och få prova känslan av frihet.
Häromdagen blev det verklighet, tack vare att det i år blivit tillåtet att flyga tandem. Något som gjorde att jag kunde få en härlig och ovanlig upplevelse. Det fanns inte heller någon tid till tvekan, här var det i princip bara att få på sig hjälmen och sätta sig framför han som höll i trådarna, för övrigt en helt korrekt beskrivning av hur maskinerna styrs.
- Sätt dig ner med fötterna på stängerna, ha sedan bara kameran beredd så kör vi, sade Peter Backman, ordförande i Bodens paramotorklubb.
Över arenan
Han gasade på, skärmen vecklade ut sig och bara några sekunder senare var vi uppe. Det gick så fort att rädslan inte hann med och väl uppe tog annat överhand. Vi gled över Bodenarenan, travet och en bit in mot stan. Hela tiden hade jag kontakt, genom en sändare i hjälmen, med Peter Backman. Han berättade att en paramotor bara tar några liter per timme, att den kan stiga upp till 2 700 meter, att längsta flyghöjd är 50 meter och att de som en gång har provat oftast är fast.
När vi glidit fram på cirka 150 meters höjd, sade han helt plötsligt att jag skulle få känna mig som en fågel. Han tog ner maskinen så den bara var någon decimeter ovanför trädtopparna i ett område med björkskog. Det går inte riktigt att förmedla känslan, på något sätt overkligt och pirrande att se livet från ett fågelperspektiv.
Sedan var det roliga slut, Peter Backman styrde mot marken och sade att jag skulle sätta upp mina dinglande fötter på ett stöd igen. Lika fort som vi kom upp så kom vi ner.
Köpa en egen
Där fanns Jim Olsen, 43, som i vanliga fall bor i New York, men nu sedan någon månad tillbaka är han i länet och arbetar. Han hade sökt på nätet för att få tag på någon som höll på med paramotors så han kunde gå en kurs, han har prövat en gång tidigare, men vill få mer kunskap.
- Jag hittade Peter på hans hemsida och tog kontakt med honom, han är en mycket bra lärare, sade han efter att varit upp ensam i luften.
Jim Olsen bor i hus utanför New York och han hade redan bestämt sig vad som skulle stå på gården inom kort.
- Jag tänker köpa en paramotor när jag kommer hem.
Enligt Peter Backman kan paramotor i dag kalla sig en familjesport. Det som krävs är att den som flyger skaffar sig en licens för att ha med sig en passagerare, ett intyg som bara tar någon dag att få.
- Tänk nu kan till exempel ett par ta paramotorn till sin stuga eller var de nu vill åka, det här har öppnat för helt nya möjligheter.
Enligt Peter Backman tar det minst en intensiv helgkurs innan någon kan eller får flyga ensam, men det är individuellt. Allt beror på hur eleven lär sig manövrera maskinen, eller rättare sagt balansera skärmen. Det görs genom många linor som slutar vid två handtag som föraren håller i.
- Drar jag till vänster svänger jag vänster och drar jag i högra svängar jag ditåt. Det är bara när jag ska landa eller gå ner i höjd som jag drar i båda samtidigt.
Bodens paramotorklubb har närmare hundra medlemmar, och nästan alla har var sin flygande farkost. Antingen en som startas genom att ta propellern med motorn på ryggen och springa eller en så kallad trike med hjul där du sitter hela tiden. Båda modellerna går att ta med sig på ett mindre släp eller direkt i bilen, men då krävs en enklare nedmontering.
Peter Backman var med och startade klubben i Boden 2006, han har också varit ordförande sedan dess.
- Då var vi sex stycken, så man kan ju säga att vi har vuxit en del. Vi är den enda klubben i i landet som bara har paramotor på programmet.
Medlemmarna kommer från hela länet, men även från andra delar av Sverige.
Peter Backman har också för en kort tid sedan startat ett företag som sysslar med utbildning, försäljning, utveckling och tillverkning av paramotormaskinerna. En modell han är extra stolt över är en med en slags huv som också har värme från motorn.
- Jag har flugit i 25 minusgrader i en timme utan vantar, jag är garanterat ensam i världen om en sådan.
För mig räckte det med tio plusgrader, växlande molnlighet och svag vind.
Det var frihet.