Uppröjningsarbetet och återuppbyggandet av Norra stambanan banan mellan Storsund och Koler har gått bättre än väntat. Första tågen väntas kunna passera urspårningssträckan redan på onsdag eftermiddag.
Som vi berättat spårade ett tåg med kopparslig från Boliden ur natten mot lördagen. Det blev totalstopp med stor oro för att näringslivets pulsåder söderut skulle strypas en längre tid.
Bäck
Kuriren har varit i kontakt med personer som i helgen besökt platsen för urspårningen.
- Det går en bäck, kanske en meter bred, under banvallen. Det verkar som om vårfloden medfört översvämning och att bäcken gröpt ur banvallen bredvid trumman, säger Lars Sjölund, Koler. Banvallen har sedan satt sig. Loket och några vagnar gick över men sedan spårade resten av tåget ur.
Inget åt slumpen
Håkan Äijä, enhetschef på Trafikverkets underhållsområde Nord, vill inte spekulera i orsakerna till olyckan.
- Vi lämnar inget åt slumpen när det är en sådan här stor smäll. Man tittar på tåget, på banan och vi vet att det är vår. Trafikverket gör en grundlig utredning, men sedan följer Statens haverikommission alltid sådana här stora olyckor.
Farhågor har framförts över att kopparsligen kommer att lämna miljöspår efter sig. Besökarna på plats noterade grönaktigt skum som rann från slighögarna.
Oroliga?
- Vi har kontakt med Boliden. Nu har vi försökt samla ihop sligen i högar. Och om miljöstörningar ... Det beror på hur marken ser ut. Men det här är inget normalt ställe att ha kopparslig på och den måste bort därifrån. Sedan får vi sanera området ordentligt.
Här var det svårt att ta sig till olycksplatsen. Hur gör man om ett persontåg råkar ut för olyckor i väglöst land?
- Man kan alltid komma sig fram järnvägsledes. Och det går ju också att ta sig fram från luften. Vid det här tillfället kunde vi använda en mindre väg för att köra tyngre fordon med fyrhjulsdrift. Vi byggde även snabbt en väg på 300 meter.