Övade krisledning vid dödsolycka

Krisledningsstaben vid A 9 fick jobba hårt på tisdagen. En dödsolycka med minibuss var scenariot som fick tacklas.

Krisledningen agerar. Peter Harila, Christian Tengelin, Gunni Lundberg och Ulf Hemphälä i A 9:s krisledningsgrupp fick jobba hårt på tisdagen.

Krisledningen agerar. Peter Harila, Christian Tengelin, Gunni Lundberg och Ulf Hemphälä i A 9:s krisledningsgrupp fick jobba hårt på tisdagen.

Foto: Mats Carlsson/I 19 infor

BODEN2015-04-21 17:16

Bakgrunden var att en minibuss med åtta personer kolliderat med en lastbil på väg 356 nära Vändträsk på tisdagsmorgonen. Så småningom konstaterades att en person omkommit och att tre fått allvarliga skador. Samtliga i bussen skadades på något sätt.

Ett femtontal personer på A 9 var engagerade i krisövningen som kollegorna på I 19 hade lagt upp.

Peter Harila ledde A 9:s krisledningsgrupp.

– Vi går igenom planerna och gör översyn en gång per år. Men att göra den här formen av tillämpad övning där vi får spela på planerna sker inte lika ofta. Man kan tycka att planerna är bra, men när allt spelas upp hittar man förbättringsområden. En helt annan dimension fås.

Viktigaste förbättringsområdet?

– I dagens samhälle med sociala medier kommer information ut jättesnabbt. Det gäller därför för oss att snabbt ta in information och få ut information.

Mats Ludvig, I 19, var övningsledare.

– Reflexionen är att det är svårt att synkronisera ihop allting.

Fakta

En militär minibuss hade kolliderat med en lastbil på Älvsbyvägen och stort larm gick. En person omkom, övriga fördes till Umeå, Sunderbyn och vårdcentraler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!