Osäker framtid för växlingen

Framtiden för personalen på Green Cargo är fortfarande osäker.
Ledningen vill effektivisera verksamheten.
Boden får inget fribrev.

BODEN2004-02-10 06:30
Green Cargo vill ha ett jämnare flöde av sina godstransporter. I dag går många transporter nattetid och ledningen vill undersöka om det går att sprida ut transporterna mer över dygnet. Detta, menar Green Cargo, frigör tid som kan användas till att ta på sig fler transportuppdrag.<br>Ett led i effektiviseringen var planerna på att flytta växlingen från Bodens bangård till Luleå och Vännäs.<br> ? Det var en hypotes, säger Bengt Fors, chef för järnvägsproduktionen vid Green Cargo.<br>Denna hypotes fick växlingsarbetarna i Boden att gå i taket och hota med strejk. Fack och arbetsgivare satte sig sedan ned vid förhandlingsbordet och nu ska frågan utredas. I mitten eller slutet av mars ska utredningen vara klar.<br>Få kunder i Boden<br>Green Cargos ambition är alltså att få ett jämnare transportflöde och det i sin tur kan innebära förändringar när det gäller hur godsvagnarna sätts samman vilket i sin tur innebär förändringar inom växlingen.<br> ? Våra kunder finns framför allt i Luleå, säger Bengt Fors som tillägger att det inte behöver betyda att växlingen flyttas dit.<br>Han påpekar:<br> ? Vi har dock inte sagt att Boden inte kommer att drabbas.<br>Godstågen till länet kommer i huvudsak från Hallsberg och Borlänge. I dag växlas vagnarna i Boden och sedan går tågseten vidare till Luleå, Gällivare och Haparanda.<br> ? Vi har få kunder i Boden, konstaterar Bengt Fors.<br>Fakckförbundet Seko håller en låg profil.<br> ? Vi ska se om det är möjligt att effektivisera tågplanerna. Vi behöver analysera materialet, säger Inge Josefsson, ordförande för Seko i Norrbotten och tillägger att han fått i uppdrag av medlemmarna att försöka se till att växlingen i Boden inte läggs ner.<br>Nu samlar facket in fakta och kommer kanske att lägga fram ett förslag där Boden blir en huvudort för all godshantering.<br>Green Cargo har inte satt upp något besparingsmål.<br> ? Vi tittar bara på hur vi kan förbättra processerna och flödet, sedan ger det ju besparingar men vi har inga direkta sparmål, säger Bengt Fors. Vi har dock hela tiden ett behov av att bli effektivare för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga transporter till våra kunder.<br>Vill ha vagnvård<br>Green Cargo kommer även att se över administrationen och där kan det bli neddragningar. Enligt Mats Hollander, presschef vid Green Cargo, kommer neddragningar främst att ske vid den centrala administrationen. Han tror inte Norrbotten drabbas.<br>Torbjörn Lidberg (s) har skrivit en motion till kommunfullmäktige om att kommunen ska medverka till att bygga en vagnvårdsanläggning i Boden. Vid en sådan anläggning har Lidberg tänkt sig att personalen ska kunna utrusta, serva och med smärre reparationer tillhandahålla vagnar till kunderna.<br>Men Mats Hollander säger att Green Cargo redan i dag har avtal med verkstäder som utför sådana jobb. Han säger också att Green Cargo inte har några önskemål om att bygga en vagnvårdsanläggning i Boden.<br> ? Jag kan inte förstå att Green Cargo är motståndare till att göra förbättringar. I dag görs många reparationsarbeten utomhus på bangården. Arbetsmiljön är dålig, säger Torbjörn Lidberg och menar att en satsning på en vagnvårdsanläggning är en statlig angelägenhet och nämner regeringens löften om ersättningsjobb till kommunen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om