Trafikverket höll informationsmöte på Skapa. Det var närmast fullsatt när verkets Anders Lindmark tog till orda.
Arbetena har redan påbörjats så smått. Vecka 9 stängs korsningen vid väg 588, den mellersta av de tre som finns i Sävast. En bro över 97:an börjar byggas.
Huvudstråk
De största störningarna för trafiken sker under maj-juni. Då kommer den stora strömmen av bilar från och till Luleå dirigeras in på Svängleden, i dag huvudstråk genom Sävast. Under två månader blir det 9.000 bilar per dygn i stället för 2.000 längs Svängleden.
Detta vållade farhågor med fokus på busshållplatsen vid Ica.
- Trafiken kommer att vara tät när barnen ska passera Svängleden från och till bussarna, tyckte en ur publikum. Hur ska man göra där?
Kerstin Clay, trafikplanerare på Bodens kommun som är väghållare för Svängleden, förstod oron.
- Vägmärken räcker oftast inte. Och tillfälliga ljussignaler ger sällan trafiksäkerhet. Det handlar om att få ner hastigheten med fysiska hinder som portabla gupp. Mobila fartkameror? Sådana kan lösa en del och är väldigt effektiva.
Anders Lindmark poängterade att Svängleden har separata gång- och cykelbanor.
- Det är därför som vi och kommunen såg att vi kunde göra den här omledningen.
Våldsam trafik
Ett annat farligt ställe ansågs korsningen Svängleden-Båtvägen-Trånga gatan vara. Här finns förskola och skola med många bilburna föräldrar som lämnar och hämtar barn.
- Det blir en våldsam trafik under maj-juni, fruktade en förälder. Går det att göra korsningen tillfälligt signalreglerad, styrd efter behoven?
Tokigt
Anders Lindmark lovade att Trafikverket tillsammans med Bodens kommun skulle se på specifika punkter gällande Svängleden.
- Vi beredda att åtgärda om något blir tokigt.
Nytt möte hålls innan omledningen börjar. Där ska åtgärder redovisas.