Kuriren har vid flera tillfällen skrivit om ärendet. Hösten 2013 konstaterade Paul Eriksson, Trafikverkets chef för trafikledningsområde Nord, att inget var bestämt vad som skulle hända efter 2020 med de åtta centralerna. Trafikverkets utredning förra året pekade dock på att åtta centraler kunde bli fyra.
I december 2014 beslöt Trafikverket att införa NTL, Nationellt tågledningssystem, på alla åtta centraler. Nu är man på väg att upphandla detta. Paul Eriksson:
– Det ska vara klart och utrullat 2019. Därefter kan vi gå ner på antal trafikledningscentraler, men inte dessförinnan. Vi vill ha ett stabilt system innan vi tar nästa steg. Vad som händer efter 2019 kan vi inte svara på.
Däremot kan Trafikverket under 2015 fastställa inriktningen mot att "när vi har ett stabilt system kan vi gå ner på färre centraler".
– Fortfarande utreds detta.
Frågan har alltså två dimensioner. Klart är att NTL införs på alla centraler, oklart vad som händer efter 2020.