Oklart på sikt med trafikledningen

Nya tågledningssystemet NTL införs på landets alla åtta trafikledningscentraler. Men vad som händer med centralen i Boden efter 2019 är fortfarande oklart.

Oklart på sikt. Nya nationella tågledningssystemet införs på alla åtta trafikcentralerna i landet, däribland Boden. Vad som händer med centralen i Boden efter 2020 är dock oklart.

Oklart på sikt. Nya nationella tågledningssystemet införs på alla åtta trafikcentralerna i landet, däribland Boden. Vad som händer med centralen i Boden efter 2020 är dock oklart.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2015-02-23 11:09

Kuriren har vid flera tillfällen skrivit om ärendet. Hösten 2013 konstaterade Paul Eriksson, Trafikverkets chef för trafikledningsområde Nord, att inget var bestämt vad som skulle hända efter 2020 med de åtta centralerna. Trafikverkets utredning förra året pekade dock på att åtta centraler kunde bli fyra.

I december 2014 beslöt Trafikverket att införa NTL, Nationellt tågledningssystem, på alla åtta centraler. Nu är man på väg att upphandla detta. Paul Eriksson:

– Det ska vara klart och utrullat 2019. Därefter kan vi gå ner på antal trafikledningscentraler, men inte dessförinnan. Vi vill ha ett stabilt system innan vi tar nästa steg. Vad som händer efter 2019 kan vi inte svara på.

Däremot kan Trafikverket under 2015 fastställa inriktningen mot att "när vi har ett stabilt system kan vi gå ner på färre centraler".

– Fortfarande utreds detta.

Frågan har alltså två dimensioner. Klart är att NTL införs på alla centraler, oklart vad som händer efter 2020.

Fakta

Centralen i Boden har ett fyrtiotal anställda. Enligt Trafikverkets utredning var inriktningen på sikt att lägga ner Boden, vilket vållade oro, bland annat hos LKAB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om