Nytt slag mot Orientexpressen

Ett nytt dråpslag mot Orientexpressen!
SJ säger upp Orientexpressen från tågserveringen på sträckorna Stockholm?Göteborg, Göteborg?Malmö samt Karlstad?Göteborg.
Orientexpressen har bara kvar en del matautomater på tåg.

BODEN2004-09-02 06:30
? Styrelsen ska diskutera framtiden, säger Orientexpressens VD Henric Carlsson bittert.<br>Tågserveringsbolaget Svenska Orientexpressen är på väg att spåra ur helt. Över bolaget hänger konkurshot från kronofogdemyndigheten för obetalda skatter samtidigt som all verksamhet i princip upphört.<br> ? Vi har inga planer på att söka oss i konkurs. Styrelsen ska samlas och diskutera en upplösning av Orientexpressen eller en rekonstruktion för att se hur vi tar oss vidare, säger VD:n Henric Carlsson.<br>Ett hårt slag<br>Han medger att det förlorade SJ-kontraktet tillsammans med att Connex sagt upp avtalet om serveringen på Norrlandstågen är ett dråpslag för Orientexpressen, som nu bara har kvar en del matautomater.<br> ? Det är för jävligt. Jag understryker att vår situation i bolaget beror helt på Connex agerande. Hade vi fått fortsätta serveringsjobben på Norrlandstågen och fått fullfölja vår betalningsplan för skatteskulderna hade det inte varit några problem, säger en bitter VD.<br>Orientexpressen hade ett avtal med SJ om servering på tågen på sträckorna Stockholm?Västerås? Göteborg, Göteborg?Malmö samt Karlstad?Göteborg.<br>I stället för att förlänga avtalet uppger SJ att man valt att bryta kontraktet med motiveringen att Orientexpressen inte accepterat de villkor som SJ ställt för att förlänga avtalet.<br> ? Vi inom Orientexpressen valde själva att inte förlänga avtalet enligt SJ:s villkor. Vi var intresserade av att fortsätta om vi kunde få ett kontrakt som avspeglar markandsanpassade priser och för en längre tid. SJ ville bara förlänga kontraktet till årsskiftet och det kunde vi inte acceptera, menar Carlsson.<br>Förlusten av serveringen på Norrlandstågen medför att det skulle ha blivit mycket dyrare för Orientexpressen att klara SJ-serveringen på tågen söderut <br>SJ beklagar<br> ? För att få lönsamhet enligt gamla kontraktsvilkor behövde vi en gemensam administration, logistik och inköpsavtal och det försvann med Connex agerande, förklarar Henric Carlsson.<br>Han beskriver samtidigt att man haft goda relationer med SJ.<br> ? Vi känner ingen bitterhet mot SJ även om samarbetet upphör, säger Henric Carlsson. <br>Orientexpressen har haft 60-talet sysselsatta i serveringsvagnarna på SJ-tågen därav ett 40-tal fast anställda.<br> ? Jag vet inte vad som händer med den personal som varslas, svarar Carlsson.<br>SJ förklarar att man arbetar för att hitta en snabb lösning på serveringsfrågan, men en del tåg kan rulla utan servering under sju till tio dagar innan allt är löst.<br> ? Vi är jätteledsna för att våra resenärer kan bli utan matservice någon dag, men vi försöker hitta snabba lösningar och vi ska också jobba på att ta över serveringen i egen regi som vi redan börjat med på vissa sträckor. Om vi anlitar en entreprenör blir det en kort tid, säger Kajsa Moström vid SJ pressinformation.<br> Orientexpressens framtida öde är ännu en öppen fråga.<br> ? Det är jättetungt inte minst för att vi tappar så stor kompetens i vårt bolag där vi haft en duktig personal som gjort ett fantastiskt jobb inom Connex, framhåller Henric Carlsson i Orientexpressen slutligen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om