Nytt signalsystem på Malmbanan försenas

Malmbanan har Sveriges äldsta signalsystem. Bansträckningen prioriteras, men investeringen får vänta på grund av att uppgraderingen av loken inte blir klar.

Försenas. Införandet av nya signalsystemet ERTMS förskjuts framåt i tiden gällande Malmbanan.

Försenas. Införandet av nya signalsystemet ERTMS förskjuts framåt i tiden gällande Malmbanan.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2015-02-22 18:00

Nya systemet heter ERTMS, European Rail Traffic Management System, och skulle ursprungligen ha börjat införas på Malmbanan 2018. Projektering, upphandling och övrigt arbete håller tidsschemat.

Dock släpar teknikutveckling och kundsidan efter. Trafikverket har haft samråd med tågoperatörerna och beslutat att skjuta på ombyggnaden. Det är oklart när denna kan inledas, men när spaden sätts i jorden tar projektet tre år att genomföra.

– LKAB:s lok ska in på service vartannat år och det är då man kan göra dessa ingrepp i loken med ombordutrustning. Samtidigt ska LKAB upp i volym under den här perioden, säger Trafikverkets projektledare Anders Åkeson.

Tillgången på ERTMS-förberedda lok kommer alltså inte att vara tillräcklig för en ibruktagning av ERTMS enligt planen. En ny plan kan komma att tas fram i mitten på 2015.

Tågoperatörerna står för kostnaden avseende installationen i loken.

– ERTMS är ett modernt säkerhets- och signalsystem, förklarar Anders Åkeson. Utrustning och ställverk på Malmbanan är mer än 50 år gamla, den äldsta utrustningen i Sverige. Malmbanan är i sådant skick att den behöver ett nytt system från grunden.

ERTMS ska ge smidigare trafik och bättre trafikkapacitet på Malmbanan.

Fakta ERTMS

European Rail Traffic Management System finns infört som pilotprojekt på Botniabanan, Ådalsbanan, Västerdalsbanan och Haparandabanan. Totalt satsas 30 miljarder kronor fram till 2035 för att ge svenska järnvägar detta signalsystem som är EU-gemensamt. 10.000 kilometer järnväg i Sverige byggs om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om