Nylandsleden ska gå från en ny trafikplats där Travbaneleden i dag ansluter till väg 97. Enligt planen ska leden gå till Torpgärdans östra del, närmare bestämt Gamla Lulevägen, via en viadukt under Malmbanan.
Sträckan är bara cirka 500 meter lång.
Men det har visat sig bli dyra metrar.
Fördelning
Ursprungskalkylen låg på 79 miljoner kronor. Fördelningen var bidrag från länsstyrelsen 25 miljoner, Trafikverket skulle stå för 21,4 och Bodens kommun för 32,6 miljoner kronor.
Nu har det rusat i väg. I dag är kostnaden uppe i 157 miljoner kronor. Kommunens andel har alltså ökat till 80 miljoner kronor. Anledningen är att viadukten där Nylandsleden ska gå under Malmbanan är en komplicerad konstruktion. Man är tvungen att bygga ett slags tråg för vägen med längden 147 meter ner till sju-åtta meters djup för att inte störa grundvattnet.
Skador
– Markförhållandena är mycket dåliga och man vill inte höja eller sänka grundvattennivån. Då riskeras skador på fastigheter, förklarar Joakim Kyräs, gatuchef vid Bodens kommun.
Något alternativ står inte till buds.
– Trafikverket har efter vad jag förstått anlitat all den expertis som finns.
Möte
Kommunen hade i förra veckan en träff med Trafikverket.
– Den utmynnade i att vi tillsätter en arbetsgrupp från samhällsbyggnadskontoret och tekniska förvaltningen tillsammans med Trafikverket, säger kommunalrådet Torbjörn Lidberg (S). Väg 97 är klassad som en viktig transportled och i etapp 1 gällande förbifart Boden byggs Nylandsleden.
Bland annat ska möjligheten att söka EU-bidrag undersökas.