Nykomling måste få växa till sig

I lördags anordnades nya aktiviteten Boden Retro & Antik med minievent kring återbruk och en antikmarknad på gågatan. "Tyvärr lämnade några utställare återbud. Vi får vara glada för dem som kom och satsa vidare till nästa år", säger projektledaren Karin Hedström.

Projektledaren Karin Hedström säger att projektet ska utvärderas.

Projektledaren Karin Hedström säger att projektet ska utvärderas.

Foto: Lena Leffler

BODEN2018-08-25 18:54

Helgens arrangemang skulle sätta Boden på kartan som Retro och Återbruksstaden. Men återbuden gjorde att det bara blev ett femtal utställare. Så nykomlingen får växa till sig till nästa år.

– Handlarna är positiva till alla bra aktiviteter som äger rum inne i stan. Det drar folk in till affärerna och matställena också. Det är Företagarna som arrangerar eventet, men det är lika viktigt att lyfta fram retrohandlarna i kommunen och skapa en mötesplats för retrointresserade och möta intresset för återbruk i Boden, säger Karin Hedström.

Därför var det gratis att ställa ut på antikmarknaden i år. Skördefest och miljödagar samt Boden Cruising med finbilsparaden drog säkert en del folk till hembygdsområdet och Kvarnängen.

–Ja, det drog säkert några från centrum. Tanken var att köra i maj men eventen flyttades fram till i augusti på grund av Boden Cruising, säger Hedström.

Utställarna Freddy Herdenberg och hans dotter Amanda har ett bord med föremål från 50- och 60-talet. Lena Edin från Boden hittar två bordsknivar av märket Fransk Lilja på deras bord.

– Jag har några som jag förvarar i en burk hemma. De är ovanliga. För två stycken betalade jag en femtiolapp. Det var ett bra pris, så nu ska jag bara putsa upp dem, säger hon.

Freddy Herdenberg visade upp gamla reklamvimplar från Boden där det gamla backhoppningstornet från Pagla finns med.

– Jag tycker arrangemanget är ett bra initiativ. Vi har tur med vädret förutom blåsten. Det är också bra att utställningen gäller bättre grejer och inte loppisgrejer och att föremålen som säljs inte får vara yngre föremål än 70-tal, säger Herdenberg.

På Eva Nordbergs bord fanns lite av varje.

– Det är mycket smidessaker och även keramik som vi plockade med oss. Jag har sålt lite grann. Däremot har man inte gjort så mycket reklam för marknaden tycker jag, säger Eva Nordberg.

Enligt projektledaren Karin Hedström har man främst använt sociala medier för att marknadsföra aktiviteten Boden Retro & Antik.

– Vi valde den vägen. Vi kommer att utvärdera alla bitar i arrangemanget för att se vad vi kan göra bättre, säger Åström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om