Nybildat bolag vann miljardaffär med tågupphandling
Två jättar gick ihop. SJ AB och Deutsche Bahn vann upphandlingen av dagtågen i Norrland. VD för nya bolaget Botniatåg AB blir Michael Almenäs, bördig från Porjus och Jokkmokk.
NYINKÖPTA TÅGSET. Coradia Nordic X62 går i 180 km/h.
Foto: Norrtåg
Ytterligare två anbud fanns, Tågkompaniet och Veolia Transport. Deras bud låg cirka 50 miljoner kronor över Botniatågs.Ekonomin avgjorde, men annat spelade också in.- Botniatåg har en stark tro på marknadsutvecklingen gällande att åka tåg i Norrland, vilket också syntes i deras intäktsberäkningar, säger Norrtågs VD Maria Höglander.Regionen
Upphandlingen är en miljardaffär. Norrtågs försöksprojekt drivs fram till augusti 2016 och kostar 270 miljoner kronor per år. 120 miljoner fås via regionen och staten för fordon, infrastruktur, verkstad och stationsavgifter. Resten ska Botniatåg AB ta in genom biljettintäkter.Thomas Hägg är ordförande i Norrtågs styrelse:- Det här är oerhört intressant för oss norrlänningar och ökar möjligheterna att ta oss till varandra, både gällande snabbhet, komfort och säkert även prismässigt.Skåne
Han pekar på regionala framgångar med ökat tågtrafik i Skåne och Bergslagen.- Ja, med tio procent per år. En gammal länsbekant dyker upp som VD för Botniatåg. Michael Almenäs minns många som basketspelare i Jokkmokk. Han är sedan tretton år tillbaka verksam inom trafikbranschen i Tyskland.- Det här känns fantastiskt bra. Vi har slitit hårt för affären. Jag är också personligen mycket glad eftersom det rör mina hemtrakter.Tveksamt
Båda parter var från början tveksamma. SJ hade redan tidigare aviserat nej till upphandlingar av regional trafik. Och DB tyckte tiden var för kort att lägga anbud.- Vi började prata om vi inte kunde lägga bud tillsammans. Bättre det än att ingen av oss gjorde det. Och gemensamma arbetet har fungerat jättebra.Biljettsystem och priser håller Botniatåg inne med tills i maj då en presentation sker.
Tågen blir av modellen Alstom Coradia Nordic X62 med 185 sittplatser, trådlöst internet och strömuttag vid varje sittplats. Stolarna får bredare sitsar och mjukare sittdynor för långa resor. Varje tågsätt har bistro för lättare förtäring.Coradia Nordic har samma nivå på insteget mellan perrong och tågdörrar. Topphastigheten för tåget ligger på 180 km/tim, men banorna i Norrbotten tillåter inte så höga hastigheter. Körtiderna Luleå-Kiruna blir 20-50 minuter snabbare än i dag. För närvarande går tre tåg per dag mellan Luleå och Kiruna. Norrtåg utökar turantalet till fem. För Luleå-Umeå körs i nuläget ett tåg i vardera riktningen. Norrtågs plan är tre dubbelturer per dag. Restiden beräknas till straxt under 3,5 timme, i princip samma som i dag.Upphandlingen gäller förutom de i artikeln nämnda sträckorna även Botniabanan Sundsvall-Umeå, Umeå-Lycksele och Sundsvall-Åre. Som optioner finns Luleå-Haparanda, Östersund-Trondheim och pendeltrafik Vännäs-Umeå. För dessa fodras dock politiska beslut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!