Nya kockar lagar bäst

Lufttorkad skinka på melonsallad, fransk skaldjurssoppa och kycklingbröst i murkelsås är bara några av de rätter som köksgänget på Orientexpressen i Boden snart kan tillaga. Under fyra veckor har de drillats i ämenen som livsmedelskunskap och livsmedelshygien.

BODEN2003-06-14 06:30
Sammanlagt 60 personer utbildas av Orientexpressen för att kunna påbörja jobbet ombord på tågen eller i köket vid Bodentravet.<br>Just nu utbildas första gruppen, ett gäng på 30 personer. 20 av dem ska jobba ombord på tågen och övar kassatjänst för fullt när Kuriren träffar på dem. Resterande tio ska jobba i köket. För dagen befinner de sig i lagret.<br>Digert schema<br> ? Vi går igenom vilka slags produkter som används på tåg, säger Marthan Schütz, ansvarig för kökseleverna.<br>Under de fyra veckor som gått har hela gruppen på 30 personer gått igenom saker som livsmedelskunskap, alkohollagstiftning och annat som hör tågpersonalen till.<br> ? Det har varit jättelärorikt, en bra utbildning, säger Carl-Göran Olofsson.<br>Alla har de någonsorts restaurangerfarenhet i grunden. Orientexpressen garanterar också dem en anställning efter avslutad utbildning, dock gäller sex månaders provanställning.<br>Praktikdags<br>På måndag påbörjar ett flertal av dem sin praktik, även den på fyra veckor. Inte förrän därefter är de redo att börja arbeta.<br>Tågpersonalen kommer jobba tillsammans med Orientexpressens nuvarande personal från Göteborg. <br> ? Vi i köket här i Boden kommer inte att jobba fullskaligt till en början utan de i Göteborg fortsätter laga all mat ett tag till, säger Carl-Göran Olofsson.<br>Många har nappat<br>Första augusti ska Orientexpressen också ta över driften av restaurangen vid Bodentravet.<br>Alla Tågkompaniets anställda har fått erbjudande om att börja hos Orientexpressen. VD, Marcus Pettersson, säger att alla dock inte nappat på förslaget.<br> ? Fast de flesta har gjort det, någon har valt att söka sig ett nytt jobb. Även de som varit anställda av Tågkompaniet kommer att utbildas enligt Orientexpressens koncept. Det är ett måste, att inte utbilda dem vore som att inte utbilda en som jobbat på SAAB innan han börjar på Volvo, säger Marcus Pettersson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om