– Hur ska man hinna till affären och handla för en vecka på en halvtimme?, säger hon.
Det var nu i slutet av maj som hemtjänsten skulle omvärdera hennes tjänster.
– Det är okej, för jag har blivit så mycket bättre.
Hon ska få hjälp på morgonen, eftermiddagen och kvällen. Dessutom får hon städning och tvätt var tredje vecka.
– Hemtjänsten pratar ju inte om tid, utan om tjänst, men det var mitt hemtjänstföretag som skrev ner tider, säger hon.
Helene Wallström har en rad kroniska sjukdomar, bland annat diabetes typ 1 som gör att hon kan hamna i koma, blir yr och har svårt med balansen samt njursvikt. Hon har även frozen shoulders som gör att hon inte kan lyfta armarna ovanför huvudet. Och så har hon njursvikt.
– Jag låg på sjukhus ett år och har varit väldigt sjuk. Nu är jag glad att jag har blivit så pass bra, men jag behöver fortfarande hjälp. Jag kan inte bära och lyfta.
Helene Wallström berättar att hon har försökt ringa de ansvariga på kommunen, men hon har inte kunnat få tag på dem.
– Men mitt hemtjänstföretag var hem till mig i fredags. Då fick jag veta det här med 30 minuter. Och de där 45 minuterna morgon och kväll blir väl bara 30 eftersom transporter räknas in i tiden.
Tvätten var tredje vecka ska också klaras av på 30 minuter. Förut hade hon fyra timmar per vecka till tvätt.
– Då säger de att de hämtar den och tvättar där de har kontoret. Men jag vill inte att mina trosor ska hänga där. Jag kan tvätta, men jag behöver hjälp att bära ner den och att hänga upp den och ta ner den.
Nils Gustavsson, hemtjänstassistent på Inre kraft, säger att han inte kan kommentera det enskilda fallet.
– Vi följer de beslut som biståndshandläggarna tar, så jag hänvisar dig till dem, säger han.
Däremot bekräftar han att företaget varit tvungen att lösa tvätten genom att inrätta en tvättstuga i källaren under kontoret.
– Så nu springer jag här och hänger tvätt hela dagarna, säger han.
Sara Johansson, biståndshandläggare, säger att hon inte kan uttala sig om hur tjänsterna utförs.
– Jag gör bara en bedömning av vilket behov som finns, säger hon.
Gun-Marie Bjurholt, chef för biståndsenheten, säger att hon inte heller kan uttala sig i det enskilda fallet.
– Men man utgår från vad som är skälig nivå och sedan ska det utföras med hjälp av personal. Utföraren, företaget, gör sedan bedömningen hur det ska göras, säger hon.