De gamla p-automaterna installerades under 2000-talet och de klarade inte heller de nya reglerna med bankkort som läser chip. I dag finns cirka 330 besöksparkeringar med motorvärmare.
– Hotellparkeringen fick en ny p-automat som installerades 2014 men den klarade inte heller chipfrågan. Bankerna kräver chipläsning och då var vi tvungen att även byta den apparaten i samma sväng. Om vi vetat det vi vet i dag så hade vi inte köpt den förra apparaten. Det är samma funktion på våra nya p-automater som finns på de flesta ställen i Luleå eller Boden, säger Isaksson.
NSD har tidigare skrivit om krånglande apparater och parkeringskunder som klagat över att de blivit lappade av Q-Park som sköter kontrollen trots att apparater varit ur funktion.
Läs mer: P-böterna ska rivas.
Läs mer: "Sjukt att få p-böter".
Enligt uppgift från Q-Park tycker besökarna idag att apparaterna i det stora hela fungerar bra. Kunderna reserverar ett belopp för den tid som de tror att de ska parkera. När de checkar ut från p-automaten betalar de för parkeringstiden.
– Överskjutande belopp får kunden tillbaks men tyvärr efter någon dag. En del kunder har dock blivit irriterade över att återbetalningen dröjer när de parkerat kortare tid än reserverat. Det är inte något vi kan påverka eftersom det är kundens bank som håller på pengarna och inte p-bolaget eller Region Norrbotten, säger Isaksson.
Det har varit problem med kort kopplade till vissa banker men det har inte något med automaterna att göra utan tydligen mellan kortbolag och banker enligt Mats Isaksson.
– Det har bland annat varit problem med Swedbank men det har det varit i hela Sverige om man följt med media.
Glömmer kunden däremot att checka ut får man betala för hela den reserverade tiden.
– Om kunden återvänder till sin bil efter att tiden har gått ut riskerar man kontrollavgift. Använder kunden kontanter betalar kunden för den tid man reserverat, säger Mats Isaksson.
Enligt honom har Q-Park även fått felanmälningar trots nya apparater.
– Oftast har detta berott på att kunden inte läst instruktionerna på automaten. Kunden kanske också tagit för lång tid på sig och då avbryts köpet och man tror att maskinen inte fungerar. Det kan även ta en viss tid mellan automaten och banken får kontakt. Det tar väl en tid innan p-kunderna har vant sig, säger Isaksson.
Besökarna Karl-Bertil och Britt-Inger Nilsson, Överkalix, är dock nöjda.
– Förr behövde vi ha en börs med småslantar med oss i bilen till p-automaten. Det behöver vi inte nu och det är jättebra, säger makarna.