Sedan lång tid tillbaka är det röda fortet på en sköld den logotype som gäller för Boden. Den finns på handlingar, trycksaker, information och hemsidan. Även kommunens fordon har en förenklad bild av logotypen.
Nu kan den kompletteras med en annan logotyp. Det röda och gråa stadsvapnet ska finnas kvar parallellt med det nya.
– Det är Fördel Boden som ska bytas ut. Vi ska ha ett platsvarumärke som kan användas i framförallt extern kommunikation, säger Inge Andersson (S), kommunalråd.
Under 2015 har ett arbete för att ta fram en kommunikationsstrategi påbörjats. I samband med det har den nya logotypen tagits fram. Den presenterades på kommunfullmäktige den 15 januari.
Logotypen är en text med ordet Boden eller en färgad paltta med vit text. O:et i Boden formas som en droppe. Färgerna blir grönt, orange, cyan och svart.
Tanken ska gå till den symbol som till exempel dyker upp vid sökning av en ort på en digital karta, i regel format som en röd droppe.