Efter att två konsultfirmor påpekat att Bodens kommun konsumerar väldigt mycket hemtjänst jämfört med likvärdiga kommuner satte socialnämnden upp en målsättning om att ha minskat antalet timmar som hemtjänstpersonalen spenderar hos en vårdtagare med 25 procent, eller knappt 80 000 timmar. Enligt verksamhetsplanen var detta tänkt att ske över en treårsperiod, men tack vare ändrade rutiner vid bedömningarna uppnådde kommunen den siffran redan under det första året.
– Det har gått fortare än vi hade tänkt, men det är biståndsenheten som gör tidsbedömningarna och vi får bara försöka verkställa dem på bästa sätt, säger Karin Söderberg, chef för hemtjänsten i kommunen.
Har du fått några reaktioner från vårdtagarna efter ändringarna?
– Nej. Vi har en brukardialog en gång om året och nästa är i december. Men jag har inte fått några signaler själv om att de upplevt en försämring.
Frågar man personalen har den snabba förändringen dock varit långt ifrån smärtfri.
– Enligt värdegrunderna ska vårdtagaren vara i fokus, men så är det inte längre. Folk vill ju bo hemma så länge som möjligt, men då måste du också få den hjälp du behöver, säger Mikael Petersson.
Han och de andra på Stationsgruppens hemtjänstavdelning i Boden menar att de nya rutinerna innebär kortare tid för exempelvis måltidsförberedning, och vill brukarna ha ledsagning måste de ringa och boka in det en vecka i förväg.
– Vi har tre typer av vårdtagare: de dementa, de som inte vill vara till besvär och de som har lite stolthet kvar. Ingen av de kommer ringa in och själva be om ledsagning en vecka i förväg, säger Anna Welin.
– Maten och promenaden brukar vara höjdpunkterna på dagen. Nu ska vi bara ställa fram maten och gå, säger Anna Bohman.
– Den sociala tiden försvinner helt, och det är oftast det som de brukar uppskatta mest med våra besök, säger Mikael Petersson.
Eftersom bemanningen måste anpassas efter de nya tiderna upplever de också att schemat blivit mer stressigt. Det schema de snart ska börja med är dessutom ännu mer pressat.
– De vill att vi ska prata gott om hemtjänsten men jag skulle aldrig rekommendera det till någon jag känner. Alla de här idiotiska besluten uppifrån tär på en. Det skärs ner hela tiden men vi som jobbar här är inga robotar, och det är inga robotar som behöver vår hjälp heller, säger Anna Welin.