Nu ska dammen bli säker

Vattenfall bedriver största byggprojektet i Boden.
60 miljoner kronor satsas på dammsäkerhet vid Bodens kraftstation.
Dammen förstärks, brobanan höjs och utskovsportarna görs om för att kunna släppa igenom mer vatten.
Inom kort höjs brobanan i ett smått spektakulärt lift.

BODEN2006-09-23 06:00
Vägverket Produktion fick jobbet att göra om dammen. Ett 20-tal personer inklusive underentreprenörer arbetar med projektet.
Bakgrunden är att kraftstationerna kan ta hand om vattnet på två sätt vid höga vattenflöden:
n Magasinera vattnet i en damm.
n Sända vattnet vidare mot havet.
För en del av stationerna i Luleälven har dammarna byggts på. Men vid kraftstationerna i nedre delen av älven finns bara tillstånd till smärre regleringar i höjd.
Boden har exempelvis bara 30 centimeter mellan högsta tillåtna dämning och den lägsta nivå som Vattenfall måste ha. Jämförelsevis kan Suorvamagasinet regleras 30 meter.

Släppa igenom mer vatten
Därför måste Bodenstationen byggas om för att kunna släppa igenom mer vatten. Modellen att bygga ytterligare ett utskov, det vill säga "förbifart" för vattnet via dammluckor vid sidan av turbinen, övergavs för Bodens del. Vattenfall ansåg ombyggnaden för riskfylld.
I stället satsar man på att göra utskovsluckorna högre för att på så sätt få högre förbifartskapacitet vid höga flöden i älven.
Arbetet tar 18 månader och påbörjades i somras då vägöverfarten stängdes.
- En rätt kort tid, bedömer Jan-Erik Janson, beställarombud från Vattenfall Vattenkraft AB, ett bolag i Vattenfallkoncernen. Därför körde vi igång på alla fronter samtidigt.
När Kuriren besöker kraftstationen råder full aktivitet. En stor maskin, som sorterar ut sten och jord, tuggar i sig munsbitar av dammens täcklager som levereras av en grävmaskin.

Tätkärnan höjs en meter
Den så kallade tätkärnan i dammen ska höjas en meter.
Tätkärnan är dammens centrala del, ett skikt av jord som tätar dammen. Tätkärnan höjs för att säkrare klara en översvämningssituation vid ett 10.000-årsflöde.
För att komma åt kärnan grävs täcklagret bort.
Maskinen sorterar fram jord, större stenar och mindre för användning vid senare återfyllning.
Norra delen av överfarten, vid turbinintaget, består av en betongkonstruktion. Den byggs på cirka två meter med hjälp av en betonggjutning.
Över utskoven, dammluckorna, går en vanlig bro som är tredelad. Brodelarna höjs för att utskovsluckorna ska kunna hissas upp ytterligare. Syftet är alltså att skapa möjlighet att släppa igenom mer vatten.

Minst 60 miljoner kronor
Minst 60 miljoner kronor beräknas projektet kosta. I summan ingår inga överraskningar som kan dyka upp när arbetena kört igång. Exempelvis fördyrar eventuell pålning.
- De 60 miljonerna svider litet grann eftersom pengarna inte ger någon produktionsökning, säger Jan-Erik Janson. Men säkerheten blir alltså högre.
Dammöverfarten var ursprungligen utformad som arbetsväg för Vattenfall, men trafikanterna upptäckte snabbt genvägen över älven.
När dammen nu byggs om vidtas åtgärder för att göra överfarten mer anpassad för vanlig trafik.
- Vi breddar cykel- och gångbanan. Det betyder att trafiken inte kommer att kunna mötas på bron. Det löser vi med skyltning eller trafikljus.

Nya fundament
De tre brodelarna över utskoven lyfts om ett par veckor via tillfälligt ditsatta stålrör i en smått spektakulär operation. Efter lyftet byggs nya fundament och brodelarna sänks tillbaka. De hamnar 170 centimeter över nuvarande höjd.
Hela projektet innebär också att den "berg-och-dalbana" som överfarten nu innebär för trafikanterna försvinner.
fakta
Vattenfall satsar 1,3 miljarder kronor på ökad dammsäkerhet vid sina 53 största kraftstationer i landet. Bakgrunden är de höga vattenflöden som noterades 1993 och 1995. Företaget beslöt då att bygga om dammarna så att de kan klara så kallade 10.000-årsflöden mot nuvarande 1.000-årsflöden. Att dammen klarar 10.000-årsflöde innebär att den säkras mot det högsta flöde som teoretiskt kan inträffa en gång vart 10.000:e år. För Bodens del betyder det att stationen kommer att kunna släppa igenom 700 kubikmeter mer vatten per sekund än dagens 2.700 kubikmeter per sekund. I nedre Luleälven blir ombyggnaden av Vittjärv klar i höst och Boden om 18 månader. Laxede är påbörjat via en studie. Alla kraftverk i Luleälven färdigställs under 2007.<BR>Läs mer:<BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1294921&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2">Alla vattenkraftsdammar förstärks, Norrbottens-Kuriren 23 sept 2006</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om