Nu blir det att lätta på gasen i Bodens centrum

Nyligen öppnades genomfarten vid Kungsgatan-Kyrkgatan med ytterligare gångfartsområden. Kurirens stickprovskoll visar på minimal laglydnad.

Provgång. Anders Selström, Vatten & Miljöbyrån och samordnare för centrumprojektet i Boden, testar gångfarten.

Provgång. Anders Selström, Vatten & Miljöbyrån och samordnare för centrumprojektet i Boden, testar gångfarten.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2014-10-20 08:30

I och med öppningen fungerar korsningen som tidigare. Det går att köra åt alla håll, förutom att svänga ner på Kungsgatan mot Kungsbron fram till Hellgrensgatan. Längs Kungsgatan byggs en ny bussterminal, vilken kommer att öppna i höst.

Ett gångfartsområde finns sedan tidigare längs Drottninggatan utanför Systembolaget. Kurirens stickprovskontroller senaste tiden visar att gångfarten knappast är någon succé. Ett exempel: På Drottninggatan utanför Systembolaget noterades 17 fordon vid 14.30-tiden i lördags. Ingen höll gångfart, en vit mindre bil ljusår i från. Ett fåtal körde någorlunda sakta.

Inga gångfarter förekom heller på Kyrkgatan förbi Wiksténshuset. Dock observerades klart allmänt lägre tempo för de 15 fordon som observerades. Honnör för en silvermetallic Volvo 740 och en svart jeep som bedömdes vara nära målet gångfart.

En skillnad är att avsnittet på Drottninggatan är asfalterat. Kyrkgatan och Kungsgatan fram till Coop har stenbeläggning.

– Asfalten kan inbjuda till högre hastigheter, tror Anders Selström, Vatten & Miljöbyrån, projektsamordnare för ombyggnaden i centrum.

Kuriren testade att köra förbi Wiksténshuset på Kyrkgatan i verklig gångfart. Man kan säga att det kändes – riktig sakta.

Anders Selström är optimist.

– Jag tror att det ska fungera eftersom människor kommer att röra sig mer i stan´. Gående har företräde och då blir det automatiskt lägre farter. Bulor? Nej, vi ska inte behöva ha det i gångfartsområden. Om folk struntar i gångfarten blir det en sak mellan rättsväsendet och de som kör bil.

Kommunen planterar också träd som ramar in Kungsgatan i en allé, vilket kommer att signalera att det är en annorlunda trafikmiljö.

Gatuchefen Joakim Kyräs berättar att polisen hade en kontroll på Drottninggatan för en tid sedan.

– Ingen av de som intervjuades visste vad gångfart var. Alla trodde att gångfart var 30 kilometer i timmen och det fungerar inte.

Nu har kompletteringsskyltar satts upp.

– Vi har haft information i tidningar, på gator och torg samt via polisen. Det blir ännu mer informationskampanjer, men vi kommer nog att behöva ha polisen på plats tills folk upptäcker att överträdelser blir dyra.

Så här säger trafikförordningens 8 kap 1 § om gångfartsområde: Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart; fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser; fordonsförare har väjningsplikt mot gående.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!