Fredriks Gustavssons konsultbolag Jolix jobbar med it-strategier för att hjälpa kunder från idé till driftsatt lösning. Via butiken Pålyset, som finns både som fysisk butik i Boden och e-handel, testas innovation, system och programvara. Sedan kan lösningar implementeras hos företagskunder och samarbetspartners.
– Pålyset har fungerat som ett labb där vi testar hur det fungerar med handel över flera försäljningskanaler och vad vi kommer fram till använder vi sedan i vår it-verksamhet. Där säljer vi vår kunskap hur man jobbar med digital handel. Det är väl det som vi egentligen lever på att leverera, så vi är i grunden ett kunskapsföretag, säger Fredrik Gustavsson.
– Det finns ingen utbildning eller skola där man kan lära sig det här annat än att göra det själv och prova hur det funkar och bli duktiga på dessa saker, säger han.
Idag vet man hur det fungerar med handel där man har ett fokus på internet eller där man växlar fokus och försöker vara butik med fysisk handel. Pålyset började med sin lilla elbutik på Kungsgatan, flyttade sedan till Enter galleria för att sedan återvända igen till Kungsgatan innan sista flytten till en ombyggd företagslokal på Ugglegatan.
– Tanken med flytten var läget bredvid Granngården. Vi trodde att många skulle kunna tänka sig att komma in till oss och köpa lampor, belysning och vissa energiprodukter. Det hade funkat jättebra om inte pandemin brutit ut. Vi fick stänga butiken och satsade istället på internethandel och tjänster, säger Fredrik Gustavsson.
Butiken öppnade igen den 1 oktober 2021 enbart för julhandel och för att kunderna önskade det.
– Vi märkte fort att det snurrade på bra med butikshandeln och fortsatte därför att hålla öppet, vilket vi nu gjort i ett och ett halvt år.
Varför sälja nu?
– Vi har så pass många kunder som använder den teknologi och metoderna som vi forskat fram. Då behövs inte elaffären som ett komplement längre utan då ska vi istället koncentrera oss på näthandel.
– Därför söker vi en någon som kan ta över butiken och ha det som sin huvudsakliga sysselsättning. Vi vill helst hitta rätt köpare, då är vi villig att vänta. Hittar vi ingen köpare lägger vi ned butiken och använder lokalen till något annat, säger Fredrik Gustavsson.