Tågbolaget vill bland annat att statsstödet för fordonsanskaffning höjs. Allt för att skapa jämbördiga förutsättningar med mer etablerade regionala tågtrafiksystem.
I dag får Norrtåg sju procent av kostnaden. Skånetrafiken får 35 procent. Fast i Trafikverkets yttrande finns det tvivel i Norrtågs begäran: "det är ytterst tveksamt om det finns formella och finansiella förutsättningar för att ompröva frågan om statsstöd".
Norrbottens-Kuriren har tidigare skrivit om det problem som funnits angående signalsystemet ERTMS. Det har varit en av orsakerna till att Norrtåg inte kunnat köra i Norrbotten med den nya tågtypen Coradia Nordic X62. Tågen tvärstannade utan anledning och tågpremiären blev förskjuten flera gånger. 18 juni kom dock sträckan Luleå-Kiruna igång, men med ett annat tåg, Regina.
Nu vill Norrtåg även ha ekonomisk hjälp med installationerna av ERTMS i sina fordon. Kostnaden var beräknad till 25 till 30 miljoner kronor, men det är dyrare än så: cirka 100 miljoner kronor.