Norrtåg får dagtågen norr om Sundsvall
Länstrafikens ägare fick på måndagen information om Norrtåg och trafikeringsrätten norr om Sundsvall. - Jag tror att det gick fram att vi måste ta fram en politisk vision och ett beslut om den regionala tågtrafiken, säger Hans Swedell, ledamot i Länstrafikens styrelse.
För att klara detta och att ta emot bidrag från staten måste ett bolag bildas. Kanske ett Norrtåg AB.
Hyra rullande materiel
På mötet i Luleå medverkade ägarna till Länstrafiken i Norrbotten, det vill säga representanter från länets alla kommuner och landstinget.
På träffen berättade Transitios VD Bo Fredriksson om möjligheterna att hyra rul-
lande materiel och service från bolaget. Dessutom diskuterades förutsättningarna att gå med i Norrtåg och bli delägare i Transitio, det sista en förutsättning för att kunna få hyra moderna tåg.
En del mer eller mindre komplicerade saker finns att lösa. Rikstrafiken upphandlar nattågen, som har klart samröre med dagtågen Luleå-Kiruna som då kommer att upphandlas av Norrtåg.
- Det måste bli ett samspel mellan Rikstrafiken och Norrtåg, fastslår Hans Swedell.
Ägare verkar fatta
Hur verkade inställningen hos ägarrepresentanterna?
- För första gången tror jag att man förstod vidden av att hantera regional tågtrafik. Rikstrafiken har ju skött den tidigare. Jag tror att det gick fram att vi måste skapa en politisk vision och ta beslut om regionala tågtrafiken för framtiden. Om man vill ha moderna tåg blir det en regional hantering nu.
I höst påbörjar Rikstrafiken en ny upphandling av nattågstrafiken på Norrland.
- Till dess måste vi här uppe ha formulerat tankar om dagtågstrafiken. Det blir via landstinget eller Kommunförbundet att ta beslut om detta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!