Norrtåg behöver extrapengar
Försöket med Norrtåg behöver 50-70 miljoner kronor extra, förutom befintliga pengar. Det framkommer i den utredning som ska på landstingsstyrelsens bord på torsdag.
Länstrafikbolagens delegation från de fyra norrlänen har tidigare samrått med Rikstrafiken om försöket. Man kom fram till en finansiering där ett tillskott krävs för att detta så kallade Norrtågsförsök ska kunna ros i land.
Utökad trafik
Så här ser totalbudgeten ut:
Befintlig statlig finansiering enligt avtal 60-70 miljoner kronor.
Befintlig regional finansiering 40-50 miljoner kronor.
Kvarstående behov 50-70 miljoner kronor.
Sistnämnda post inbegriper tillkommande sträckor, utökad trafik eller underskott i trafiken i begynnelseskedet. Staten skulle därvidlag lägga hälften och regionen hälften av potten.
Möjlig tidpunkt för projektstart är juli 2007 då Mittbanan är upphandlad och klar. Där har Veolia Transport fått entreprenaden. Men eftersom Norrtågsprojektet väntas blomma ut för fullt först när Botniabanan körs igång börjar tidsperioden på tio år räknas först när tågen rullar på den banan.
Särsklilt trafikorgan
Enligt den utredning som gjorts inför landstingsstyrelsens beslut bildas ett särskilt regionalt gemensamt trafikorgan i de fyra länen under 2007.
Alla län har ordnat fordonsförsörjningen via anslutning till nationella fordonsbolaget Transitio. Bolaget ägs av ett flertal trafikhuvudmän.
Närmast för Norrbottens del står beslut i landstingsstyrelsen om att Norrbotten ska delta i Norrtågsförsöket. Detta innebär också som nämnts att man ska verka för att bilda det gemensamma organet för regional trafik, Norrtåg AB.
Dessutom finns en rad punkter i förslaget som handlar om finansieringsmodeller och annat.
Under Norrtågs paraply skulle ligga följande sträckor:
Sundsvall-Östersund/Trondheim. Befintlig trafik och upphandlad av Rikstrafiken.
Sundsvall-Umeå. Ny sträcka, men som ingår i finansierad trafik på Botniabanan.
Luleå-Kiruna/Narvik och Luleå-Umeå. Befintlig trafik, upphandlad av Rikstrafiken.
Östersund-Umeå; Luleå-Haparanda/Uleåborg; Umeå-Lycksele/Storuman; Umeå-Skellefteå. Inga av sträckorna är trafikerade i dag.
Rikstrafiken förutsätts förbereda så att de upphandlingar som pågår eller planeras ska kunna överföras till försöket. Krav på att använda gamla fordon ska inte finnas, förutom ett enda upprustat sådant från 1980-talet som går norr om Umeå.
Trafiklösningar som medger bra trafik för resenärer på Botnia/Ådalsbanan till resmål söder om Sundsvall ska tas fram.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!