Norrbotniabanan dröjer

Norrbotniabanan har sjunkit ner bortom horisonten.
Kanske har tåget gått?
Banan stryks ur planen fram till 2016.
Hoppet är näringslivet satsar pengar.

BODEN2007-06-19 06:00
Det blev som många fruktat.
Norrbotniabanan skjuts på framtiden. Banverkets sämre kassa är orsaken.
Banverket kostnader steg från 2004 fram till nu med 17 procent. Samtidigt fick inte verket sina anslag uppräknade med mer än en procent av regeringen.
Det tilltänkta första spadtaget 2010 skjuts fram på obestämd tid. Norrbotniabanan finns inte med i Banverkets framtidsplan 2008-2016.

Försenad Haparandabana?
Detta är huvudförslaget, där Banverket vill ha mer pengar i början av perioden.
Enligt regeringsdirektiv tog Banverket fram en alternativ plan för investeringar. I den ligger kostnaderna jämnt fördelade under åren.
- Om den planen tas av regeringen påverkas Haparandabanan med en senareläggning på tre år, säger Annika Lindström, regiondirektör i generaldirektörens stab och ansvarig för den tidigare Norra Banregionen.
Nya Haparandabanan har redan påbörjats, dels med åtgärder på gamla banan, dels med en del insatser längs nya sträckningen.
- Det blir i så fall litet lägre takt där.

Slår mot Malmbanan
Också ombyggnaden av bangården i Luleå försenas jämte kapacitetsökningen på Malmbanan och Norra stambanan, enligt alternativplanen. För Botniabanans del den planen mot Umeå nya godsbangård och statsbidrag för resecentrum längs den banan.
- Detta förslag ger konsekvenser som vi på Banverket tycker är oacceptabla. Men objekten finns i alla fall kvar inom planen.
Är den reviderade planen acceptabel?
- Tja, i den planen har vi gjort en prioritering där pågående projekt färdigställs. Och att vi tar hand om dagens trafik. Den prioriteringen tycker vi att vi fått acceptans för i remisserna.
Kirunajärnvägen rullar dock på. Där har Banverket förutsatt en särskild finansiering, utanför framtidsplanen.

Stopp för grävskoporna
Pågående utredningsarbete för Norrbotniabanan fortsätter i samma tempo som tidigare. Men grävskoporna får vänta.
- Det går inte att säga när den kan bli av. Vi jobbar nu med inriktningsunderlag för nästa långsiktiga plan som gäller 2010-2019. Vad som kommer med vet vi inte. Det beror på hur mycket pengar vi får.
Blir banan någonsin verklighet?
- Det är svårt att sia om. Men jag tror att det blir någon gång.

Tänkbart projekt
I Banverkets arbete med redovisning av möjliga OPS-projekt, Offentlig Privat Samverkan, pekas Norrbotniabanan ut som tänkbart projekt. I den modellen tar någon på sig att bygga, driva och underhålla banan under ett antal år.
Gällande Malmbanan tror inte Annika Lindström att LKAB:s strategi på längre malmtåg påverkas i någon högre grad av en eventuell alternativplan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om