Nordpoolen jubilerar: "Varit en fantastisk resa"

Idag är det 20 år sedan Nordpoolen invigdes i Boden. Jubileumsfirandet dämpas dock lite på grund av badets ansträngda ekonomiska läge.

"Varit fantastiskt roligt". Alf Wennskog, verksamhetsutvecklare på kultur-, fritids- och ungdomsförvaltningen, har varit med på Nordpoolens resa sedan dag ett.

"Varit fantastiskt roligt". Alf Wennskog, verksamhetsutvecklare på kultur-, fritids- och ungdomsförvaltningen, har varit med på Nordpoolens resa sedan dag ett.

Foto: Fredrik Tano

Boden2015-12-15 12:38

Boden

– På grund av de dystra siffrorna har vi inte fått några extra pengar för firandet, så det kommer inte bli några fyrverkerier från taket direkt. Men vi får trolla lite med knäna och det kommer bli en del rabatterbjudanden och liknande, säger Alf Wennskog, verksamhetsutvecklare på kultur-, fritids- och ungdomsförvaltningen.

Precis som många andra badhus i Sverige har Nordpoolen svårt att få ihop ekonomin, speciellt med tanke på de omfattande renoveringar som pågår. I dagsläget överstiger man budgeten med ungefär 2,5 miljoner kronor, vilket får en stor inverkan på hela förvaltningens ekonomi. I februari ska de presentera en plan till politikerna som beskriver hur verksamheten kan spara in pengar.

– Vi har fått i uppdrag att göra en bred översyn, så det blir allt från minskade öppettider på delar av badet till att se över driftramen, om själva verksamheten bör skötas i privat regi exempelvis, säger Alf Wennskog.

Samtidigt fortsätter badet att utvecklas och det finns anledningar att vara optimistisk inför framtiden. Efter att den första fasen i renoveringarna är klar går man nu in i den andra, där bland annat rutschkanorna ska bytas ut mot nya.

– Det glädjande är att vi just nu ser en liten uppgång i besökssiffrorna, och om vi får nya attraktioner räknar vi med att även det lockar fler besökare.

Alf Wennskog har själv varit med i verksamheten på Nordpoolen sedan dag ett, och kan se tillbaka på en "fantastisk resa" under de här 20 åren.

– Det var många olyckskorpar som kraxade om att det inte skulle lyckas, att det skulle bli för dyrt. Men de 85 miljoner kronor som investerades har vi hämtat in med råge. Nordpoolen är en av de mest välbesökta attraktionerna och ett viktigt varumärke för hela regionen. Ett av målen var att stärka besöksnäringen och det törs jag säga att vi har gjort.

Ett badhus har enligt Alf Wennskog en livslängd på 40–50 år innan det måste rivas.

Hur tror du de kommande 20 åren ser ut för Nordpoolen?

– Det är en svår fråga. När vi är klara med renoveringarna får vi ha en diskussion med politiken om hur badet kan utvecklas i framtiden. Då får man titta på vad som fungerar för andra badhus, vilka trender som finns ute i Europa och även ta in synpunkter från besökarna. Vi vet genom undersökningar att bodensarna, eller "badensarna" som vi kallar dem, är väldigt stolta över Nordpoolen och jag hoppas att vi kan utveckla det så att det håller i sig även i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!