Nej tack till reprislump
Semesterlumpen stötte på patrull. Inga av de tillfrågade nappade på att återuppliva lumpartiden - trots att de var positiva från början. - Det har inte fungerat som vi hoppats. Men vi laddar om, lovar Bodens turist-VD Jalle Svanberg.
Militärrelaterad turism skulle ge besöksnäringen i Boden en knuff framåt. Tanken var att locka gamla lumpare till Boden för att under något eller några dygn återuppleva militärtjänsten och träffa gamla kompisar och befäl.
Nyinvigda militärmuseet och turistfortet på Rödberget var tänkta att bilda stomme i projektet.
Intresset sjönk
Optimismen grundade sig bland annat på en undersökning som gjordes i höstas. 120 värnpliktiga från årsklassen 1981-1982 tillfrågades om de var intresserade.
Gensvaret var stort. I princip: "Vi kommer!"
När de 120 fick en formell inbjudan för att anmäla sig var dock intresset plötsligt noll.
Jalle Svanberg har dock ingen tanke på att ge upp. Idén betraktar han fortfarande som mycket bra. I besöksnäringen gäller det att gneta på. Och vare sig Rom eller Bodens fästning byggdes på en dag.
- Helt klart har det uppstått produkter runt de entreprenörer som redan finns i dag, exempelvis Rödbergsfortet, poängterar Jalle Svanberg. Vi ska nu utvärdera vad som kan göras bättre, tillägger han om det klena resultatet.
Kanske var det fel att vända sig mot familjer, resonerar han. I paketet fanns bland annat utflykt till Storforsen.
För kompisgäng
- Möjligen är det här en ren killgrej som man kan ha för kompisgäng under en förlängd helg.
En faktor som påverkat negativt kan vara att marknadsföringen inskränkte sig till att riktas mot de 120 som intervjuats i enkäten. Ingen annan reklam gjordes för denna kortkorta variant på repmånad.
Omstart med den befintliga grundidén kvar fast med något förändrat paket och bred marknadsföring ska bli ammunitionen som ska ge bättre resultat.
Dessutom ska de 120 som tände på repmånaden men aldrig kom till skott få ge sin syn på vad som hände på vägen till Boden. Faktum var att idén om att åka til l Boden fick respons av andra som fått information på andra vägar än via enkäten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!