Videon är inte längre tillgänglig
45 lärare från i huvudsak Fria Emiliaskolan i Boden fick ta på sig skogskläderna till en av skolårets första studiedagar.
Tillsammans med Anders Abrahamsson och Ingrid Stridfledt, från Vallens kretsloppsskola utanför Luleå, kunde de prova på övningar av olika slag.
– Vi utbildar både elever och lärare. Det här är utomhuspedagogik som i grunden handlar om hållbar ekonomisk och ekologisk utveckling, säger Anders Abrahamsson.
Meningen är att lärarna ska kunna använda naturen oavsett vilket ämne de undervisar i.
– Det som har tagits upp i klassrummet kan följas upp i naturen. Eller tvärtom, att det som tagits upp ute går att följa upp inomhus.
Lärarna får prova på olika övningar, bland annat ska de rangordna vem som har störst rätt till skogen enligt dem. Det finns djur av olika slag, bär, till och med tomten på lapparna. De sitter i buskar och flyttas friskt omkring. När allt är klart tillhör havsörnen en av dem som har högst prioritet.
Anders Abrahamsson följer upp övningarna och ger tips på hur de kan användas i undervisningen.
– Vi utgår från en bokserie som heter Lära in ute som har skrivits av naturskolepedagoger, säger han.
Matematik, naturorientering och språk är några av de ämnen som inkluderas i kursen.
– Det är jättetrevligt. Bra övningar. Det går absolut att använda skogen som klassrum i högre grad än vad vi gör, säger Camilla Lindfors, specialpedagog.
Kursen har utvecklats av naturpedagoger och genomförs av Naturskyddsföreningen tillsammans med Naturskoleföreningen och heter Med skogen som klassrum.