Staten har sedan 1990-talet upphandlat nattågstrafiken till övre Norrland och Narvik. Nuvarande avtal med SJ blev klart 2013 och löper ut 2018. Möjlighet till förlängning av avtalet finns.
Inför avtalet ansåg dåvarande Rikstrafiken att ett nattåg i vardera riktningen skulle räcka. Kritiken blev hård och i dag rullar två nattåg.
Resenärerna har dock svikit.
Trafikverket har gjort en förstudie inför den nya upphandling som ska ske. I den anges ett antal skäl till minskningen.
Konkurrens från flyget.
Förseningar och inställda tåg på vintern. Det rälsbyte som påbörjades i somras gav nattågen i genomsnitt en tidsförlust på 60 minuter Bastuträsk-Boden.
Samarbetet mellan operatören SJ och besöksnäringen brister.
Nattågen har vital betydelse för besöksnäringen i Kirunafjällen, betonas i rapporten. Utan nattåg skulle krävas en omfattande ersättningstrafik för att klara behoven.
Ett tåg eller två tåg per dygn är den stora frågan. Att dra in ett av tågen ger lägre kostnader, men ingen halvering. Reservkapacitet för att klara trafiken samt lösningar för att ge bra tillgänglighet och säkerställa kapacitet vid högtrafik bedöms kosta relativt mycket.
Direkt nattågstrafik till Haparanda anser inte Trafikverket som rimlig.
Ett dialogmöte med presentation av rapporten hölls i november mellan företrädare för Trafikverket, Marknadsgruppen för nattåg och övriga intressenter. Förstudien och synpunkterna från mötet ska bilda golv för den utredning som ska starta.
Länsstyrelsen har sin inriktning klar.
– Tiderna passar väldigt dåligt med bara ett tåg att välja på, säger Jimmy Bystedt, handläggare och utredare för kommunikationsfrågor.
Bosse Andersson, utredare på Trafikverket:
– Om avtalet löper ut 2018 påbörjar vi utredning inom kort, kör den 2015 och en bit in på 2016. Därefter fattas beslut om inriktning för nästa avtal.
Han betonar att intressenterna i Norrbotten bör vara på tårna. Få kommuner deltog på dialogmötet.
– Vi skulle vilja ha litet mer engagemang och synpunkter. Det är nu man kan påverka.
Norrbottens Handelskammare har under en längre tid agerat för att stärka järnvägens roll. VD Inger E Pedersen tycker inte att intresset brister från Norrbottens sida.
– Det finns ett stort engagemang där Swedish Lapland har en sammankallande roll med möten med representanter från besöksnäringen, Trafikverket och operatören.
Kuriren har sökt företrädare för besöksnäringen.