Nattågen kan stoppas
Norrland kan säga god natt till nattågen om Rikstrafiken tvingas dra ner budgeten. Även busstrafiken Norrlandskusten utgår. Både natt- och regionaltågen i Norrbotten går med förlust.
OLÖNSAMT. Nattågen på övre Norrland behöver öka på antalet resenärer med mer än 30 procent för att nå nollresultat. Minskad budgetram för Rikstrafiken innebär nedläggning.
Foto: Håkan Zerpe
Rikstrafiken får i dag 830 miljoner kronor för sin verksamhet per år. Stödet till Gotlandstrafikens färjor drar merparten, 300-400 miljoner. Till detta finns avtal för försöket med Norrtåg, avtal om Botniabanan och Mittnabotåget Sundsvall-Trondheim. Totalt 60-70 miljoner.I beräkningarna har flygtrafiken till näringslivets fromma och angelägna bussrutter i norra Sverige fått frisedel och finns alltså kvar.I kvarvarande pott skulle en neddragning med 200 miljoner medföra rejäla hugg i stödet till resandet. Stöd
Enligt Rikstrafikens beräkningar försvinner i neddragningsalternativet stödet till nattågen till övre Norrland samt stödet till busslinjen Norrlandskusten. Sex andra tåglinjer, bland annat Tåg i Bergslagen, går samma väg.Rikstrafiken har i samma utredning studerat nattågstrafikens ekonomi. Slutsatsen är att dagens trafik inte kan bedrivas kommersiellt. I nuläget genomförs 600.000 resor per år. Ytterligare 200.000 resor behövs för nollresultat. Enbart trafik under högsäsong sommartid, vid storhelger och vissa andra helger kan ge lönsamhet. Modellen bedöms dock som orealistisk på grund av att den skulle ge svåra följder för resandet mellan olika regioner.Flyglinjer
Dagtågen Luleå-Kiruna, som ingår i Norrtågsförsöket, är inte heller lönsamma. Resandet behöver nästan fördubblas från dagens 90.000 årliga resor.Busslinjen Norrlandskusten kan under vissa premisser bedrivas lönsamt. Rikstrafikens nio upphandlade flyglinjer klarar sig inte utan stöd, enligt utredningen.
Rikstrafiken sluter ekonomiska avtal om långväga kollektiv persontrafik. Förutsättningarna är bland annat att kommersiell trafik är olönsam, att trafiken bedrivs mellan olika regioner och att trafiken är angelägen ur transportsynpunkt för medborgare och näringsliv i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!