Nattågen är hotade
Rikstrafiken sätter frågetecken för fortsatta nattåg mot övre Norrland. Trafiken går med rejält minus och nytt rullande materiel kostar 1,5 miljard kronor. Dessutom är dagtåget Luleå-Umeå tveksamt på grund av parallell busstrafik.
15 juni 2008 går nuvarande avtal med Connex ut. Ny operatör utses under sommaren 2007.
Rapporten klargör att Rikstrafiken bör upphandla nattågstrafiken för kommande period med utseende ungefär som i dag.
Så långt är allt gott och väl för tågresenärerna.
Däremot är fortsättningen efter femårsperioden mer osäker. Rikstrafiken konstaterar att om man tänker sig en nattåg mer än 10-20 år framåt i tiden måste nya lok och vagnar köpas in. Connex disponerar för dagens trafik tolv lok och ett 80-tal vagnar.
Dyr anpassning
Visserligen rustas vagnmaterialet upp just nu, men bedöms inte klara mer än kanske ytterligare tio år på spåret.
En annan aspekt är att vagnarna inte är anpassade för funktionshindrade. Troligen svårt och dyrt att göra en sådan anpassning, bedömer Rikstrafiken.
Totalt skulle nybeställning av 10-15 lok och 80 vagnar kosta cirka 1,5 miljarder kronor, en omfattande investering.
- Är det samhällsekonomiskt rimligt att satsa det på en trafik som samtidigt går med 100-150 miljoner kronor i förlust årligen? frågar sig Rikstrafiken.
Ärendet måste i alla fall upp på dagordningen i god tid innan nuvarande lok och vagnar kollapsar helt.
Ingen prismässig fördel
Rapporten pekar på att natttågets prismässiga fördel gentemot flyget har minskat eller försvunnit. För nattågens framtid är lågprisflygets utveckling av stor betydelse jämte bygget av Botniabanan och på sikt Norrbotniabanan.
Dagtåget Luleå-Umeå startade 9 januari i år. Rikstrafiken är av principiella skäl tveksam till linjen. Busstrafiken på E 4, Norrlandskusten, är också upphandlad och enligt reglerna ska Rikstrafiken inte bedriva trafik parallellt med annan upphandlad sådan.
För fortsättning krävs att trafiken är väl motiverad och att samverkan sker med berörda trafikhuvudmän, länstrafikbolagen.
Det vill säga: För att dagtågen mellan länens residensstäder ska fortsätta att rulla måste länstrafikbolagen tillskjuta pengar.
Separat upphandling
Några andra noteringar ur rapporten:
nn Att Norrlandsnattåg även går Stockholm-Göteborg är tveksamt. Alternativa resmöjligheter finns med tåg, buss eller flyg.
nn Det bör diskuteras om nattåget från Stockholm, som går på dagtågstid på Malmbanan, ska gå vidare norrut mot Kiruna-Narvik eller stanna i Boden/Luleå. Dagtågstrafiken bör dessutom upphandlas separat för att möjliggöra den beslutade försöksverksamheten för dagtågen i Norrland.
nn Rikstrafiken ifrågasätter att nattågen stannar vid stationer med klent passagerarunderlag. Hällnäs och Torneträsk nämns. Ytterligare elva orter hade under 1.000 resenärer 2005.
Fakta
Nattågen har förlorat passagerare senaste åren. Antalet resor har gått ner från 2001 då 678.000 resenärer tog nattåget mot 2005 då 545.000 passagerare reste. Minskningen är 20 procent. Utvecklingen verkar dock ha vänt under innevarande år. För var och en av de fem första månaderna 2006 redovisas fler resor än under motsvarande månad 2005.
Rapporten tar även upp en utvärdering av upphandlingsperioden fram till i dag. Tidtabellshållningen har förbättrats i jämförelse med första halvåret 2003. Fortfarande är dock 20-30 procent av alla tåg mer än fem minuter sena.
Kundklagomålen som även nått Rikstrafiken har varit ovanligt många. Dessa gäller inte enbart dåliga vagnar, utan också det sätt som trafiken sköts på. Exempelvis att toaletter inte är städade och att bokningar med särskilda önskemål går att göra men inte finns att tillgå i praktiken.
Rapporten tar även upp en utvärdering av upphandlingsperioden fram till i dag. Tidtabellshållningen har förbättrats i jämförelse med första halvåret 2003. Fortfarande är dock 20-30 procent av alla tåg mer än fem minuter sena.
Kundklagomålen som även nått Rikstrafiken har varit ovanligt många. Dessa gäller inte enbart dåliga vagnar, utan också det sätt som trafiken sköts på. Exempelvis att toaletter inte är städade och att bokningar med särskilda önskemål går att göra men inte finns att tillgå i praktiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!