Nära hälften får gå

Nära hälften av bangårdsarbetarna i Boden blir övertaliga.
Det står nu klart efter förhandlingarna mellan Green Cargo och Seko.

BODEN2004-04-06 06:30
Enligt Bengt Fors, produktionschef vid Green Cargo, kommer vagnslasthanteringen i Boden att behållas med tio årsanställda. I dag jobbar 19 anställda vid bangården. I Luleå arbetar 26 anställda och där minskar personalbehovet med en person.<br>Aldrig roligt<br> ? Vi har hittat lösningar som ger oss samma besparingar. Det är en produktionslösning som vi tagit beslut om i samförstånd. Vi har tittat på hur vi klarar av olika kvalitetsaspekter och vilka kostnader vi kan få på andra lösningar, utifrån det har vi kommit fram till att det här är den bästa lösningen. Det handlar bland annat om hur många lok vi binder i vår produktionsplan, säger Bengt Fors.<br>Han fortsätter:<br> ? Det är aldrig roligt när det drabbar våra medarbetare. Tråkigt nog hamnar vi i sådana här situationer när produktionen och transporterna kan utföras på annat sätt. Då drabbar det våra medarbetare. Det är aldrig roligt. I dag har vi förhandlat om verksamheten, inte den negativa sidan i form av övertalighetsförhandling. Nu ska vi titta vidare på vilka lösningar vi kan göra, vilket behov av lokförare vi har. Men det blir nästa fråga.<br>Boden förblir stationeringsort för lokförarna i Norrbotten. Den nya tågplanen för godstågen som börjar gälla i sommar innebär att fler tåg söderifrån går direkt till Haparanda och Luleå, vilket minskar växlingsarbetet. Behovet av lok minskar också, med sju ellok och tre diesellok till följd av den nya tågplanen.<br>Förhandlat i två månader<br>Inge Josefsson, ordförande för Seko Norrbotten, tror inte att facket hade kunnat förhandla till sig en bättre lösning än den man nu enats om med Green Cargo.<br> ? Jag är missnöjd så länge som det finns folk som måste gå, men jag är nöjd att Green Cargo bibehåller bangårdspersonalen i Boden. Vi har hållit på och förhandlat i två månader och jag tror inte att det hade gått att komma något längre, säger Inge Josefsson.<br>Han poängterar att några turordningsförhandlingar ännu inte är genomförda. Seko har ställt som krav att de som blir övertaliga ska ges möjlighet att övergå till lokförartjänst. Det har också Green Cargo ställt sig positivt till under förutsättning att de klarar testerna för lokförare.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om