Mörk helg för paramotor

Det har skett tre dödsolyckor med paramotor under de senaste tre veckorna. Det är lika många som på tio år.

Boden2012-08-17 06:30

Skärmflygförbundet tänker själv utreda olyckan i Boden och en som skedde i Kisa på söndagen.
På lördagen dog 41-åriga Thomas Andersson, Luleå, när han flög paramotor i Degerbäcken utanför Boden. När han gjorde en högersväng tappade ekipaget kraft och började rotera.
–  Han kom in i en korkskruvssväng. Vi ska utreda varför han kom in i den. Samla information av vittnen och se om vi kan hitta någon eller några orsaker. Det kan vara så att vi måste förändra utbildningen eller annat, berättar Pär Jönsson, ordförande i Svenska skärmflygförbundet.
Livligare skärm
Enligt honom var Thomas Andersson en van paramotorflygare. Vi det här tillfället hade han lånat en skärm som han satt på sin egen maskin. En typ av skärm som är vassare än en normal.
– Den är lite livligare, men om det var problemet vet jag inte. Jag vill inte föregå utredningen utan bara förklara skillnaden mellan skärmarna. Jag vet inte heller hur ljuset var just då, hade det börjat skymma kan avståndsbedömningen påverkas.
Att det händer dödsolyckor med paramotor är ovanligt. Enligt Pär Jönsson är statistiken väldigt bra, men den har fått sig en ordentlig törn de senaste tre veckorna.
Det började med att en svensk kvinna flög in i ett berg i närheten av Chamonix och dog. Där väntar Skärmflygförbundet på en utredning från motsvarande förening i Frankrike.
En dog
På lördag var den nämnda tragiska olyckan i Degerbäcken. På söndag kom nästa obehagliga händelse. I Kisa flög en paramotor för två personer rakt in i en hangar.  Olyckan skedde direkt efter start. Piloten dog och passageraren har allvarliga skador och vårdas på Linköpings universitetssjukhus.
–  Många ropade på marken att skärmen var sned, men piloten startade ändå. Varför är svårt att säga. Han kanske inte själv märkte att något var fel och inte hörde varningsropen, berättar Pär Jönsson.
Ingen utredning
Normalt är det Statens haverikommission, STK, som utreder flygolyckor, men när det gäller lätta farkoster som en paramotor är det skillnad.
– Utredningen är inte obligatorisk. Vi tittar om det finns särskilda skäl som om olyckan har stört annat flyg, berättar Pia Jacobsson, STK.
I det här fallet har STK kommit fram till att händelsen inte är tillräckligt motiverat från säkerhetssynpunkt. Polisen fortsätter med sin dödsfallsutredning. Dessutom är paramotorn tagen i beslag, men det finns inte någon misstanke om brott.

Fakta| paramotor
Paramotor är skärmflyg med motordrift. Motoraggregatet som har påskjutande propeller är monterat i en bur med tillhörande sele. Piloten startar och landar till fots på liten yta och flyger bekvämt med motordrift. En friflygskärm som är godkänd för paramotor används. Skärmen manövreras på samma sätt som vid vanlig skärmflygning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om