De asfaltstäckta gatorna har efter plågsamma månader i snötäckt exil äntligen tinat fram. Samtidigt som värmen omfamnar länet har även det säkraste vårtecknet av de alla börjat flytta ut ur garagen och friggebodarna - mopederna är tillbaka på gatorna.
"Enkelt att ta sig fram"
Sedan 2009 är det lagstadgat krav på att alla mopedister ska inneha ett giltigt förarbevis. Tidigare var det bara EU-mopederna som krävde bevis, nu gäller det även "30-mopparna".
- Det är ett enkelt sätt att ta sig fram med och det är kul. Jag gillar att köra helt enkelt, säger mopedisten Anton Emich som har längtat efter att få ge sig ut på gatorna igen med sin EU-moped.
- Direkt det tinade började jag köra till och från skolan varje dag. Det är riktigt skönt, förklarar han.
Lägsta siffran
Det är nog väl så många föräldrar som uppskattar att sönerna eller döttrarna själva kan transportera sig och slipper skjutsa över allt.
Under åren har det varit ett antal allvarligare olycksfall med mopeder inblandade. I fjol var det endast tre personer, lägsta siffran sedan 2003, som skadade sig allvarligt - och ingen avled. Det tror Anton Emich beror mycket på att man faktiskt måste skriva teoriprov och ha uppkörning.
- Jag tror det är mycket skillnad eftersom man lär sig hur man ska köra i rondeller, lär sig högerregeln och så där.
Riskmedvetenhet
Anders Näslund på Ranheimers trafikskola i Boden menar att man lägger mycket fokus på just riskmedvetenheten hos mopedförarna.
- Vi pratar om riskmedvetenhet i trafiken och de dolda farorna. Vi lär dem de enklare körkortsreglerna, de ska ha bas-trafikkunskaper. Sedan måste de ha en förståelse för att de faktiskt är dödliga, säger Näslund.
När förarbeviset togs i bruk och det inte bara räckte att vara 15 år längre var det många som valde att inte köra.
- Vi fick en liten dipp när kraven ökade på körkort men nu är det full fart och vi har aldrig haft så mycket inskrivningar på moped någonsin som vi har på vår trafikskola nu, säger Anders Näslund.