Ett hett önskemål under många år har varit en mötesfri väg 97 mellan Boden och Luleå. Vägen är en av länets mest trafikerade och åtminstone tidigare en olycksdrabbad sträcka.
Fartkamerorna anses dock ha bidragit till att få ner olyckstalen.
Spadar
Sträckan Gammelstad-Sunderbyn invigdes i oktober 2005. I höstas togs första spadtaget för ombyggnaden av Boden-Sävast. Den delen står klar 2012 med mitträcke, tvåfiligt i riktning mot Sunderby sjukhus och omväxlande två- och enfiligt mot Boden.
Boden gick in
Bygget kunde tidigareläggas genom en förskottering till Trafikverket av Bodens kommun.
I Trafikverkets plan sker byggstart för sista etappen av vägprojektet mellan de två kommunerna 2017. Sävast-Sunderbyn är kalkylerad till 165 miljoner kronor.
Tryck
Även här finns starkt tryck på att komma igång tidigare.
Ivrare för detta är de styrande i Boden och Luleå.
Olle Lindström, före detta kommunalråd, har varit med under hela förskotteringsprocessen:
- Från Boden har vi ställt i utsikt att också förskottera sträckan Sävast-Sunderbyn. Och från Luleås sida har de i alla fall muntligt sagt att de kan stå för halva summan.
- Vi skrev redan när vi fattade beslut om första förskotteringen att vi även kunde vara med på sista etappen. Vi noterade dessutom något om att vi då förutsätter att den etappen kommer igång direkt efter att nuvarande etapp är klar.
Trafiksituation
Vägverkets planerare Johanna Jakobsson framhåller att ett bygge av sista avsnittet inte inleds förrän delen Boden-Sävast är klar. Samtidiga vägomläggningar skulle skapa en mycket dålig trafiksituation på den hårt belastade 97:an.
Det kan tilläggas att förutom sorg, smärta och tragik medför trafikolyckor stora samhällskostnader. Ett dödsfall i trafiken beräknas kosta samhället 18-20 miljoner kronor.