Misstag bakom kraschen

Det var besättningens misstag som låg bakom helikopterkraschen i Bottensjön i Västergötland för två år sedan.
Det framgår av Haverikommissionens rapport som i går blev offentlig.
Vid olyckan omkom sjukvårdaren Håkan Wallo.
Rapporten blottar flera brister och nu måste försvaret vidta en rad åtgärder.

BODEN2005-03-11 06:30
För två år sedan genomförde armén sin slutövning Våreld. Vid övningen deltog en ambulanshelikopter från helikopterskvad-ronen i Boden. <br>Under eftermiddagen den 25 mars övade besättningen Livräddning öppet vatten, LÖV. Övningen, som inte är formellt godkänd inom förvaret, går till på så sätt att helikoptern flyger in över en vak där en nödställd ligger. Helikoptern hovrar sedan ovanför vaken medan en sjukvårdare sitter gränsle ute på helikopterns fotstege. Helikoptern går sedan ner ända till vattenytan för att sjukvårdaren ska kunna ta tag i den nödställde som därefter bogseras till fast mark.<br>Ingen analys<br>Enligt haverikommissionen gjordes ingen säkerhetsanalys när helikopterskvadronen tog fram en intern övningsplan för livräddning över öppet vatten.<br>Andrepiloten hade endast genomfört övningen en gång före olycksdagen.<br>Några dagar före olyckan hade en övning i livräddning över öppet vatten genomförts.<br>Enligt haverikommissionen drevs den övningen så långt ?att man doppade helikoptern cirka 50 centimeter för djupt i vattnet. Efter den flygningen skrevs ingen driftstörningsanmälan eller teknisk rapport?, skriver haverikommissionen.<br>Åtta övningar före<br>Den aktuella dagen hade besättningen, två piloter (befälhavare och andrepilot) och två sjukvårdare, genomfört övningen åtta gånger. Det var vid det nionde övningstillfället som olyckan inträffade.<br>När de befann sig ovanför vaken gav befälhavaren order till andrepiloten att ta över höjdhållningen och med hjälp av stigspaken gå ner till lägre höjd.<br>?Överlämnandet av ansvaret för höjdhållningen till andreföraren har, vid nionde inflygningen, skett vid ett icke stabiliserat flygläge med stor sjunkhastighet och högt nosläge. Det höga nosläget har försvårat eller omöjliggjort för andreföraren att med yttre referenser kontrollera helikopterns sjunkhastighet.?<br>Vattenfylldes<br>På cirka 20 meters höjd upptäckte besättningen plötsligt och utan förvarning att helikoptern sjönk mycket fort. Föraren försökte minska sjunkhastigheten utan att lyckas. Två sekunder senare slog helikoptern ner i Bottensjöns is som brast. Helikoptern sjönk med nosen före.<br>En av sjukvårdarna hade öppnat höger kabindörr och befann sig på helikopterns fotstege. Helikoptern vattenfylldes snabbt.<br>Befälhavaren försökte öppna förardörren men misslyckades. Han tog sig ut genom andrepilotens dörr. De båda piloterna tog sig upp till ytan. Befälhavaren dök ner i vattnet igen för att försöka rädda sjukvårdaren Håkan Wallo, men han lyckades inte rädda honom eftersom helikoptern sjönk djupare.<br>Inte godkänd sele<br>Haverikommission har inte kunnat fastställa om Håkan Wallo haft möjlighet att försöka frigöra sig från säkerhetsselen. Säkerhetsselen och förankringsremmen var varken formellt godkända för användning i den aktuella helikoptermodellen eller underhållna.<br>Sjukvårdaren bar flytvästen utanpå säkerhetsselen, vilket ?... inte medgav en snabb frigörning från helikoptern?, skriver haverikommissionen.<br>Dessutom konstaterar haverikommissionen att flygräddningen fick larmet av SOS först efter tio minuter.<br>Det tog också lång tid in-nan räddningsdykare kom till olycksplatsen.<br>?Bidragande orsak till olyckan var de båda förarnas samtidiga manövrerande av helikoptern som innebar små eller ringa möjligheter att i tid upptäcka närmandet till helikopterns gräns för säker flygning?, skriver haverikommissionen.<br>Inget teknisk fel<br>Inget tekniskt fel fanns på helikoptern.<br>Haverikommissionen lämnar också en rad rekommendationer.<br>Av utredningen framgår att det förekommit brister i ledningen och styrningen av helikopterverksamheten. Försvarsmakten rekommenderas att utreda detta.<br>Försvarets rekommenderas också att tills vidare förbjuda övningen livräddning öppet vatten. Om sådana övningar ska genomföras igen måste först en genomgående säkerhetsanalys göras.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om