Minnen efter 40 år i luften
Han har rundat lutande tornet i Pisa på låg höjd. Kraschat in i en kraftledning och därefter landat på en skida. Varit med om flygarhyss i Boden. Olle Malmsten hann med mycket under sina decennier i luften.
MITT FLYGARLIV. Olle Malmsten berättade i söndags om sitt 40-åriga liv i luften. Många historier blev det...
Foto: Håkan Zerpe
Olle Malmsten är i grunden ångermanlänning, skulle bli byggnadsingenjör men tog vägen till cockpit via väderbiträdestjänst 1939. Sedan dess har han hunnit med 40 års flygning i 74 olika flygplan.Han har en rik källa av minnen att ösa ur. Som den gången när han flög på Gotland och motorn stannade. Han nödlandade under en telefontråd och hamnade så småningom i en stengärdsgård.- En bonde kom fram. Han frågade: Vill du ha en sup?Det blev förstås ingen sådan.Högspänd flygning
En annan gång flög han in i en kraftledning på 160.000 volt. Ena landningsstället fick en smäll och stack upp genom undervingen på den dubbelvingade maskinen. - Jag landade på högra skidan. Ena vingspetsen tog i isen när farten avtog och planet stod på nosen.Olle Malmsten hoppade snabbt ur, rädd för att planet skulle ta eld. Men kompisen i det bakre sätet satt kvar.- Det visade sig att han spänt loss säkerhetsbältet för tidigt och hasat under min stol vid landningen. Jag fick dra loss honom. Men han klarade sig bra.Dimmigt väder
När Olle Malmsten senare jobbade åt Svensk Flygtjänst och var stationerad i Boden hade man en pilot som var väldigt morgonpigg. Det gillades inte av alla grabbarna.- En kväll spände de upp ett lakan på utsidan av hans hotellrumsfönster. Klockan sju gick han upp, drog upp rullgardin och tittade ut: Dimma, grabbar. Vi ligger kvar en timme. En timme senare var det fortfarande "dimma". - Då ringde man och frågade var flygplanen var. Jamen, här är ju sådan dimma. "Jaså, men här skiner solen." Ja, det blev ett jäkla liv, konstaterade Olle Malmsten glatt. Han var också med om att leverera jaktplanet P-51 Mustang till Israel. I början på 1950-talet sålde svenska flygvapnet sina Mustanger dit. Olle Malmsten fick i uppdrag att flyga ner ett plan och färden gick genom Europa.Rundade tornet
I Pisa gick man ner på låg höjd och flög två varv runt det berömda lutande tornet. Vilket naturligtvis väckte uppmärksamhet. - Men vi struntade i det. Det var ju Israels flygvapen som ägde planen.Ja, och sen var det när …Historierna var många och uppskattade. Kuriren frågade Olle Malmsten vilket plan som han gillat bäst.- J 8, Gloster Gladiator. Det var mitt första jaktplan och med J 8:an kunde man snurra runt hur som helst. Planet var betydligt mer vändbart än andra som vi hade.Olle Malmsten gav ett halvt löfte om att återkomma med återstående äventyr en annan gång.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!